Societat 03/07/2019

L'impost del CO2 als cotxes entrarà en vigor l'1 de gener del 2020

Calvet assegura que les obres del tram central de la L9 no es reprendran aquest any

Ara
2 min
Després de dues dècades promocionant-los, els governs comencen a abandonar els dièsel

BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat que el Govern ho tindrà tot a punt perquè el nou impost per al CO2 dels cotxes pugui entrar en vigor l'1 de gener del 2020. En una entrevista a TV3, el conseller ha assegurat que estan "treballant intensament per tenir-lo a punt" i ha definit aquesta taxa com la "mesura estrella" de la llei del canvi climàtic a Catalunya. El nou impost ha de gravar els vehicles segons el grau de contaminació calculat en funció de les emissions de diòxid de carboni. Havia d’estar en marxa a principis del 2019, però la translació de la norma que va sorgir del Parlament, a la pràctica va descobrir una sèrie de problemes formals que n'han endarrerit la implementació.

La previsió es va situar, després, en el segon semestre del 2019 i ara Calvet ja l'ha situat en l'inici del 2020. Una de les traves amb què va topar va ser de caràcter tècnic: l'elaboració del cens de vehicles que hauran de pagar la taxa no està sent tan àgil com s'havia previst. Calvet ha recordat avui que aquest impost, "que ha sigut molt complex des del punt de vista competencial i tècnic", és finalista i que el que es recapti servirà per actuar contra el canvi climàtic.

El conseller també s'ha referit a la represa de les obres del tram central de la L9 del metro, que s'han de finançar a través d'un crèdit del Banc Europeu d'Inversions de 740 milions d'euros. Per tancar l'operació, però, la Generalitat ha d'aprovar encara un decret que especifiqui com es disposarà del crèdit i com es retornarà.

Calvet ha justificat que la falta de pressupostos de la Generalitat, ha fet que ara es treballi en un decret de pròrroga: "Quan el tinguem, ja podrem verue de quina manera continuen les obres". Abans d'entrar pròpiament en els treballs, que porten aturats vuit anys, s'hauran de posar al dia els projectes, ha detallat el conseller. Calvet ha dit que el Govern no té previst reactivar les obres d'aquesta infraestructura aquest any.

El responsable de Territori ha reconegut que es tracta d'un projecte estratègic per a la mobilitat, una línia que "relliga la xarxa ferroviària" de transport a tota l'àrea metropolitana i que per això es treball per reactivar-la aviat.

L'estiu passat, Calvet va anunciar que aquest tram, que unirà les estacions de La Sagrera i Zona Universitària, estaria enllestit el 2025. La previsió anunciada llavors era anar anunciant estacions de manera progressiva entre els anys 2022 i 2025. La idea era, però, poder reprendre les obres durant el 2019, cosa que ara ja es dona per descartada, segons la previsió actualitzada de la Generalitat.

stats