Mobilitat
Societat 02/09/2021

Janet Sanz defensa el "pagament per ús" a les autopistes i obre polèmica

Els socialistes subratllen que l'opinió de la tinenta d'alcaldia no és "en cap cas" la del govern de Barcelona

ARA
2 min
La tinenta d'alcaldia d'Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaLa fi dels peatges a Catalunya ha desfermat el debat sobre el nou sistema que s'haurà d'aplicar a partir d'ara per mantenir el funcionament de les carreteres i la seguretat viària. Les últimes declaracions al respecte les ha fet aquest dijous la tinenta d'alcaldia d'Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz. La regidora de Barcelona en Comú ha lamentat la falta "d'un model clar" de gestió de les infraestructures quan s'han aixecat la majoria de peatges i ha apostat per un sistema de "pagament per ús" que serveixi per "desincentivar" el vehicle privat i promoure el transport públic. En declaracions en seu municipal, Sanz ha celebrat el final de la gestió privada i ha demanat al Govern que concreti una "proposta realista, realitzable i que es pugui aplicar com més aviat millor".

"Anem una mica tard. M'hauria agradat que l'1 de setembre tinguéssim un model clar", ha lamentat la tinenta d'alcaldia, i ha criticat que es generin expectatives d'utilitzar les autopistes perquè són gratuïtes mentre això agreuja el problema de la contaminació. Sanz ha assenyalat que si bé l'alliberament dels peatges crea una pressió "extraordinària" a Barcelona, el problema no és només de la ciutat, sinó de tot Catalunya, i ha demanat a la Generalitat un plantejament global i concret "d'infraestructures públiques que promoguin una mobilitat sostenible respecte al transport privat, que ara es pot generalitzar".

La rèplica del PSC

La regidora de Mobilitat i portaveu socialista, Rosa Alarcón, com si Sanz hagués demanat el retorn dels peatges, li ha replicat que l'aixecament definitiu de les barreres "reverteix un desequilibri territorial" i és una "millora per a la seguretat viària". En la mateixa línia, fonts del grup municipal socialista afirmen que la posició de Sanz "no és en cap cas la del govern municipal ni la de la ciutat" respecte a aquesta qüestió i es remeten a les declaracions d'Alarcón, que, en una piulada a Twitter, ha assegurat que ara l'objectiu de les administracions és "treballar per la sostenibilitat de la xarxa i l'impuls del transport públic per impulsar la mobilitat sostenible", sense especificar quin serà aquest nou format.

Per la seva banda, aquest dimecres, també a través de Twitter, el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni, insistia en la importància d'evitar aquest desequilibri territorial en els peatges i ha remarcat la necessitat d'abordar "el debat sobre el futur de la sostenibilitat de la xarxa viària avançant en equitat territorial i seguretat, sense oblidar els criteris ambientals".

stats