Societat 21/01/2016

L'antiguitat de les motos implicades en accidents es dispara en l'últim any

La patronal de fabricants de motos demana incentius fiscals i canvis en els permisos de conduir per fomentar la renovació del parc mòbil, una de les causes principals de l'augment de la sinistralitat. Considera que la moto és la solució ideal per reduir la contaminació i millorar la mobilitat a les ciutats

Albert Solé
3 min
motos

BarcelonaLa sinistralitat de les motos s'ha reduït molt en l'última dècada però, de la mateixa manera que passa amb els cotxes, el 2015 hi ha hagut un repunt important. A l'Estat el 2015 van morir 247 motoristes, quan el 2014 n'havien mort 187. De Catalunya encara no hi ha dades, però a Barcelona ciutat ha passat el mateix: de 13 a 17 motoristes morts entre el 2014 i el 2015.

Els motius de la sinistralitat són molt diversos, però la patronal de fabricants de motos (Anesdor) s'ha fixat en quatre motius:

Augment de la mobilitat general

Envelliment del parc mòbil de motos (més que de cotxes)

Baix manteniment de la moto per part dels usuaris (el 26% no passen la ITV)

Baix manteniment de les infraestructures viàries per part de les administracions

Respecte a l'antiguitat de les motos que circulen per les carreteres, Anesdor considera que és un problema que s'ha d'abordar seriosament. L'antiguitat mitjana de les motos actuals a l'Estat és de 14,7 anys, però el 69% del total té més de 7 anys, "i en els últims 7 anys s'han millorat molt les motos en sistemes de seguretat", recorda Jose María Riaño, secretari general d'Anesdor. La patronal no dóna aquesta dada perquè sí, ja que l'edat mitjana de les motos implicades en accidents de trànsit aquest 2015 ha sigut de 12,5 anys, 1,7 anys més que el 2014. Una xifra molt preocupant.

Anesdor, però, obvia en les seves conclusions un cinquè motiu que explica la sinistralitat de les motos, que és la poca formació de molts dels motoristes. La gran majoria de motos que circulen per les ciutats espanyoles són de 125 cc –en especial a Barcelona–, i aquestes des del 2004 es poden conduir amb el carnet de cotxe (B) i tres anys d'experiència –amb cotxes–, sense necessitat de cap formació específica per saber com es porta una moto. El 2014, en el 45% dels accidents de moto a la ciutat de Barcelona, el conductor tenia el carnet B, i aquest 2015 ha pujat fins al 47%. "Ens preocupen les xifres, esclar, però no creiem que aquest sigui el principal problema. Per exemple, no perquè els cotxes blancs siguin els que tenen més accidents hem de prohibir els cotxes blancs", argumenta Riaño, que es nega a replantejar-se el B+3, com han demanat el RACC i l'Ajuntament de Barcelona a la DGT.

Jose Maria Riaño, secretari general d'Anesdor, insisteix que "cal renovar el parc mòbil si volem millorar la seguretat i el medi ambient". El medi ambient és el segon argument amb el qual Anesdor defensa que cal apostar més per la moto. Una moto emet la meitat de CO2 que un cotxe, i menys partícules nocives per a la salut (NOx, NO2 i PM10). També milloraria la mobilitat.

Per aquest motiu Anesdor reitera la petició de rebaixar la fiscalitat que pateixen les motos, en especial les noves, per potenciar-ne la compra i la renovació. L'any passat la patronal va fer la mateixa petició, però no se'n va sortir amb la negociació amb les administracions.

Actualment una moto nova ha de pagar quatre tipus de taxes diferents, i Anesdor demana una reforma de totes elles:

Taxa de matriculació: Demanen la reducció del 50%.

Taxa especial sobre determinats mitjans de transport: Demanen la supressió perquè ha queda obsoleta.

Taxa de circulació: Demanen l'harmonització d'aquest impost amb els diferents vehicles, i que pagui més qui contamini més.

IVA: Demanen que els elements de seguretat, com el casc, tinguin l'IVA superreduït.

Anesdor no demana un pla PIVE a l'Estat per promocionar la venda de motos, sinó una estratègia que s'allargui en el temps de manera sostinguda, "no volem un pedaç d'un any sí i un altre no".

stats