Trànsit
Societat 11/06/2022

Un altre matí complicat a l'AP-7: tres accidents i més de 30 quilòmetres de cues

Un dels sinistres ha deixat una víctima mortal i un ferit greu a Castellet i la Gornal

ARA
3 min
La cua a Castellet i la Gornal, on hi ha hagut un accident mortal

BarcelonaMatí de dissabte especialment complicat a l'AP-7, una altra vegada, on hi ha hagut fins a tres accidents –un dels quals amb una víctima mortal i un ferit greu– i més de 30 quilòmetres de cua repartits per diferents trams. El més greu dels sinistres és el que ha passat a les 8.32 del matí a Castellet i la Gornal, a l'Alt Penedès, on el xoc entre un camió i una furgoneta s'ha cobrat la vida de la passatgera davantera de la furgoneta i ha deixat la persona que viatjava a la part del darrere del mateix vehicle en estat greu i el conductor ferit de menys gravetat. L'accident ha tingut lloc en una zona on ja hi havia retencions a causa de l'incendi d'un camió tràiler al quilòmetre 204 de la mateixa via quan faltaven pocs minuts per a les cinc de la matinada.

La topada mortal ha obligat a tallar l'AP-7 en aquest punt en sentit nord i s'hi han acumulat fins a set quilòmetres de retencions en direcció Barcelona i uns cinc quilòmetres d'aturades cap a Tarragona. Unes cues que s'han sumat a les que ha provocat un altre accident a Maçanet de la Selva, on s'han superat els 14 quilòmetres de retencions en sentit Girona. En aquest cas, el Servei Català de Trànsit recomanava utilitzar la C-32 des de la Roca del Vallès com a alternativa. Un altre sinistre a la Granada del Penedès ha afegit encara més complicacions al matí amb una congestió d'uns 8,5 quilòmetres en sentit Tarragona.

El camió incendiat a l'AP-7.

En total, doncs, hi ha hagut més de 30 quilòmetres de cues en diferents punts de la via. Les complicacions d'aquest matí a la carretera no són una situació nova, sinó que les retencions a l'AP-7 es repeteixen des que es van aixecar els peatges. Per intentar mitigar aquesta problemàtica de cara a la revetlla de Sant Joan, que és una nit que sempre es preveu complicada, i tots els caps de setmana de juliol, el Servei Català de Trànsit (SCT) està estudiant aplicar dues mesures: restringir el pas de camions i obrir carrils addicionals. Unes propostes que se sumarien a les que també està estudiant el SCT juntament amb la Direcció General de Trànsit (DGT), que inclouen reduir la velocitat en aquesta carretera a la zona del Vallès Oriental i l’Occidental perquè els vehicles circulin a 100 km/h en lloc dels 120 km/h actuals o contractar un servei de grues propi perquè la retirada de vehicles sigui més ràpida en cas d’un accident.

Més congestió sense els peatges

Des que es van alliberar els peatges de l’AP-7, el trànsit per aquesta via ha crescut entre un 40 i un 50%. A més, és la carretera que ha concentrat més accidents mortals: entre el 13 de gener i el mes de maig es van registrar tretze víctimes mortals, el triple que durant el mateix període del 2019. Consultats per l'ARA, quatre experts en mobilitat han plantejat les seves sis receptes per reduir la congestió en aquesta via. N'hi ha que podrien ser d'aplicació immediata i d'altres que requeririen grans inversions i mesos de feina. Els experts (l’investigador de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona Oriol Marquet; el coordinador de l’Associació de Promoció del Transport Públic, Daniel Pi; el catedràtic d’economia de la Universitat de Barcelona Germà Bel, i el president del RACC, Josep Mateu) coincideixen que una de les prioritats ha de ser millorar la xarxa de transport públic perquè els usuaris es plantegin deixar el cotxe a casa, i per això caldrien noves línies de bus, ferrocarrils i trens que estiguin enllaçades per connectar d'un servei a l'altre. I demanen també millores en vies com la B-40, la N-340 a Tarragona i la N-II a Girona per descongestionar l'autopista.

Entre les seves receptes també hi ha els carrils addicionals o bidireccionals, que són els que s'obren a la calçada contrària en les hores punta els caps de setmana, i construir aparcaments dissuasius que permetin arribar a Barcelona en transport públic des de qualsevol punt de Catalunya. Bel i Marquet també suggereixen tornar a instaurar un sistema de pagament a l'AP-7, que coincideixen a remarcar que s'hauria d'aplicar a tot l'Estat.

stats