L'AP-7 ja acumula tants morts en accidents com tot l’any passat

Trànsit admet preocupació per la sinistralitat a la via però recorda que en global hi ha menys accidents i víctimes

3 min
Una imatge de l'accident múltiple a l'AP-7 a Barberà del Vallès d'aquest gener, en el que van morir tres persones

BarcelonaSi hi ha una via que ha notat especialment l’alliberament de peatges i la fi de les restriccions de mobilitat derivades de la pandèmia és l’autopista AP-7. La gran artèria viària del país ha vist transformat el seu paradigma de mobilitat en poc més de mig any. La desaparició dels troncals va fer augmentar-hi el volum de circulació, que s’ha mantingut tot l’any i s’ha disparat als caps de setmana i ponts. I això s’ha traduït en una sinistralitat més elevada.

L’AP-7 és la via que ha concentrat més accidents mortals des de principi d'any. Dotze persones hi han perdut la vida en set accidents. Els dos últims, dos camioners que van morir en dos accidents diferents en tan sols 14 hores de diferència. En només cinc mesos i mig, en aquesta autopista s’han registrat tantes víctimes mortals com en tot l’any passat. La comparativa tampoc és favorable si es revisen les xifres prepandèmia: en el que portem d’any s’han registrat 230 accidents amb morts o ferits a l’AP-7, un 26% més que el mateix període del 2019.

L’increment dels accidents amb víctimes mortals se situa en el 125% i la freqüència s’ha doblat. L’any passat, de mitjana, se’n registrava un al mes; ara n’hi ha un cada 12 dies. El coordinador de seguretat viària i mobilitat del Servei Català del Trànsit (SCT), Òscar Llatje, admet que les xifres de l’autopista “preocupen”, però recorda que en el conjunt de la xarxa viària el nombre d’accidents amb víctimes (independentment de la seva gravetat) ha caigut un 20% respecte del 2019 i la xifra de morts ha retrocedit un 11%.

Trànsit ja preveia aquest escenari a partir de l’alliberament dels peatges i el transvasament de circulació des de les vies paral·leles a les autopistes, ara gratuïtes. Malgrat les dades de l’AP-7, Llatje recorda que aquesta artèria continua sent una via “molt més segura” pel volum de trànsit que suporta que les carreteres secundàries. Per exemple, les mitjanes eviten que s’hi produeixin xocs frontals. A més, el fet que l’autopista hagi absorbit la sinistralitat de les vies secundàries també “facilita” als tècnics l’abordatge de la problemàtica, perquè poden concentrar les actuacions.

Pla de xoc

Des del 9 de maig, el SCT i els Mossos d’Esquadra han posat en marxa un pla de xoc a l’AP-7 i als punts més importants de la xarxa viària catalana amb més controls terrestres i aeris i la difusió de consells de seguretat i prevenció per reduir conductes de risc. S’intenta controlar especialment les distraccions, els excessos de velocitat, l’ús del cinturó o es fan controls específics de drogues i d’alcoholèmia.

L’actuació també inclou una campanya de sensibilització per als transportistes. De fet, en sis dels set accidents mortals registrats a l’AP-7 hi havia implicat almenys un camió. Amb l’alliberament dels peatges, els vehicles pesants són molt més presents a l’autopista i això s’ha traduït en un augment d’un 32% dels accidents amb camions implicats en el que portem d’any, respecte del 2019. El nombre de víctimes mortals d’aquest tipus de sinistres a l’AP-7 també s’ha doblat en tres anys.

Llatje assegura que no han registrat un canvi de conducta en la conducció dels camioners des que circulen per aquesta via. “És més una qüestió de probabilitats”, assegura el coordinador de seguretat viària del SCT, que recorda que com més presència d’aquests tràilers, més probabilitat hi ha que es vegin implicats en un sinistre. De fet, al conjunt de la xarxa viària catalana, els accidents amb camions que han generat algun tipus de víctima han caigut un 34% fins al maig respecte del mateix període del 2019 i el nombre de víctimes mortals s’ha reduït d’un 8%.  

Els camions s’han fet especialment visibles a l’AP-7 en les operacions de sortida i tornada dels caps de setmana de bon temps. Malgrat tot, Llatje descarta ampliar les restriccions de circulació ja previstes en dates especialment complicades. El problema de l’AP-7, diu, és la “sobreutilització” de la via. En aquest sentit, subratlla que cal també que tots els conductors, en general, rebaixin la “histèria” per circular per l’autopista sense peatges i recordin que tenen a l'abast altres vies igual de segures i ràpides, com ara el nou carril de la C-17, paral·lel a un dels trams de l’autopista. “La idea és que utilitzin la xarxa d’alta capacitat sencera i no només l’AP-7”, subratlla. 

stats