Mobilitat
Societat  /  Mobilitat 30/01/2022

Els accidents amb camions implicats es redueixen des de l’alliberament dels peatges

El Servei Català de Trànsit considera una excepció els dos accidents mortals d’aquest gener, un dels quals provocat per una baralla entre dos transportistes

3 min
L'accident de l'AP-7 a Barberà del Vallès de dilluns passat en el que van morir tres persones

BarcelonaLa desaparició dels peatges ha canviat la mobilitat i el perfil dels conductors que utilitzen les grans artèries de comunicació de la xarxa viària catalana. L’alliberament dels troncals ha fet que les autopistes absorbeixin bona part del trànsit rodat que fins ara feia servir vies paral·leles gratuïtes, especialment en el cas dels transportistes. Per exemple, el volum de vehicles pesants que circulen pel tram sud de l’AP-7 ha crescut d’un 27% en els últims quatre mesos, des de l’eliminació de les barreres. El fet que hi hagi més presència de camions no s’ha traduït, però, en un augment de la sinistralitat, segons el Servei Català del Trànsit.

L’explicació que hi dona el coordinador de Seguretat Viària i Mobilitat del Servei Català del Trànsit, Òscar Llatje, és que els accidents que abans es produïen en les vies paral·leles als grans corredors del país, com ara la N-340, la N-II, la N-240 o la C-33, ara s’han traslladat a l’AP-7, l’AP-2 i la C-32 Nord, respectivament. I com que les autopistes són “més segures”, explica Llatje, les conseqüències d’aquests sinistres s’han reduït. Amb l’estadística a la mà, als corredors que conformen aquestes autopistes i les carreteres paral·leles els accidents amb camions implicats han caigut gairebé un 4%, els accidents amb morts i alhora ferits greus s’han reduït en un 45,5% i els accidents mortals ho han fet en gairebé un 67%.

Les dades contrasten amb un gener negre pel que fa a la sinistralitat, amb 12 víctimes mortals a les carreteres i la implicació de vehicles pesants en alguns dels sinistres mortals. Per exemple en el que es va registrar dilluns passat a l’AP-7 a Barberà del Vallès amb tres morts, o el de dimecres a la mateixa autopista però a Agullana, amb una víctima mortal. En aquest cas, els Mossos investiguen dos camioners que haurien aturat el vehicle en un dels carrils de la via per barallar-se. Una conductora va xocar contra un dels tràilers i va quedar atrapada entre aquest camió i un altre que venia al darrere. Llatje, però, considera que són “dos casos de mala sort” que s’han d’aïllar de la resta i subratlla que en general el comportament dels transportistes a les vies ràpides està sent bo. “El sector del transport en general és un sector molt professional que sap que es juga la vida a les carreteres i actua en conseqüència”, assegura.

La “incomoditat” dels avançaments entre tràilers

El fet que hi hagi més vehicles pesants a les autopistes també s’ha traduït en el fet que s’hi registrin més avançaments entre aquest tipus de vehicles que circulen més lents que la resta de turismes. Llatje assegura que és més un tema d’”incomoditat” que no pas de perillositat perquè, en general, els transportistes respecten les normes a l’hora de fer els avançaments i en les vies amb tres carrils, en queda un altre per a la resta de conductors que van més de pressa.

De fet, el coordinador de Seguretat Viària i Mobilitat troba un avantatge a la presència més important de camions a les grans artèries del país: “Els camions van més lents i fan que el trànsit vagi més lent, i ja és interessant pel que fa a seguretat viària que no es corri tant”. 

Una sirena per avisar de la presència de vianants

En general, al Servei Català de Trànsit no li preocupa tant el transvasament de camions cap a les autopistes i la seva presència en sinistres com els accidents amb motoristes, que continuen sense disminuir i, sobretot, els atropellaments de persones en vies interurbanes. “No els podem tolerar”, subratlla Llatje, que explica que es tracta sobretot de persones que caminen per vies secundàries mal il·luminades o que baixen del cotxe a causa d'una avaria i la senyalitzen malament. Una de les vies de solució, considera el coordinador de Seguretat Viària i Mobilitat, passa per l’entrada en vigor el 2023 d’un nou sistema aprovat per la Direcció General de Trànsit (DGT). Es tracta d’una sirena “molt visible” que els conductors hauran de col·locar al cotxe en cas d’haver-se d’aturar i que es comunica amb els panells de control de les carreteres i autopistes, que avisaran la resta d’usuaris de la presència d’un cotxe avariat. 

stats