Restriccions als camions i més carrils a l'AP-7, les solucions que prepara Trànsit per Sant Joan

L’AMB demana aparcaments a les estacions de ferrocarril i més carrils bus per evitar el col·lapse circulatori en aquesta via

ARA
2 min
Una imatge de les càmeres de trànsit de les cues quilomètriques aquest dijous a l'AP-7 per l'incendi d'un camió

GironaIntentar reduir les cues i retencions que es produeixen a l’AP-7, especialment els caps de setmanes i ponts. És l’objectiu que s’ha marcat el Servei Català de Trànsit (SCT), que està estudiant aplicar dues mesures per Sant Joan i els caps de setmana de juliol: restringir el pas de camions i obrir carrils addicionals, segons ha explicat el coordinador de Seguretat i Mobilitat, Òscar Llatje, a Catalunya Ràdio.

Aquestes propostes se sumarien a les que també està estudiant el SCT juntament amb la Direcció General de Trànsit (DGT), que depèn del govern espanyol. Aquest dijous van assenyalar que es plantegen reduir la velocitat en aquesta carretera a la zona del Vallès Oriental i l’Occidental perquè els vehicles circulin a 100 km/h en lloc dels 120 km/h actuals. "L'objectiu seria aplicar una regulació fixa en uns trams determinats, centrant-nos en el tram de l'AP-7 dels Vallesos. Havíem dit 110, però podria ser 100”, va exposar Llatje dijous a TV3.

Així mateix, va afegir que volen contractar un servei de grues propi perquè la retirada de vehicles sigui més ràpida en cas d’un accident com el que hi va haver aquest dijous. L'incendi d'un camió cisterna a les set del matí va desencadenar un col·lapse circulatori que es va allargar durant hores i que va deixar fins a 20 quilòmetres de retencions.

Des que es van alliberar els peatges de l’AP-7, el trànsit per aquesta via ha crescut entre un 40 i un 50%. A més, és la carretera que ha concentrat més accidents mortals: entre el 13 de gener i el mes de maig es van registrar tretze víctimes mortals, el triple que durant el mateix període del 2019, l’any abans de l’esclat de la pandèmia. 

El port de Barcelona, obert les 24 hores

Davant les propostes plantejades per la Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha criticat que són "insuficients" i ha acusat el Govern d'"inacció" a l'hora de "facilitar alternatives de mobilitat reals i més sostenibles". Per aquesta raó, l'entitat ha proposat una bateria de mesures que es podrien aplicar per acabar amb les retencions.

“S’ha de millorar urgentment la prioritat del transport públic a les grans vies d’accés de la metròpolis i, per tant, fer realitat, d’una vegada, els carrils bus pendents a totes les vies. Ja hauríem de tenir espai reservat a totes les entrades de Barcelona per facilitar l’accés del transport públic a la ciutat”, ha reclamat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.

Així mateix, una altra possibilitat que suggereix l'AMB és construir aparcaments d’intercanvi (park and ride) a les estacions ferroviàries i fer servir la tecnologia per regular i esponjar les retencions. “S’ha d’actuar preventivament abans que es produeixi el col·lapse de les vies metropolitanes”, sosté Poveda, que també creu que el port hauria d’estar obert les 24 hores dels set dies de la setmana. “No pot ser que cada matí totes les carreteres que van al port tinguin dos carrils ocupats per camions”, ha afegit. 

Tercer carril entre l'Hospitalet de l'Infant i Amposta

El govern espanyol ha anunciat que ampliarà el tram de l'autopista AP-7 entre l'Hospitalet de l'Infant i Amposta amb un tercer carril. El secretari general d'Infraestructures del ministeri de Transports, Xavier Flores, ha avançat que el projecte constructiu estarà enllestit aquest any. En un acte de la Cambra de Comerç de Tarragona, Flores ha afirmat que la construcció d'aquest tercer carril millorarà la fiabilitat de la via i la seva funcionalitat, davant l'increment de vehicles que hi circulen arran de l'alliberament dels peatges. També ha explicat que es millorarà la connectivitat entre l'Autovia A-7 i l'AP-7 per adaptar els accessos entre aquestes dues vies d'alta capacitat.

stats