Mobilitat
Societat Mobilitat 20/01/2023

El balanç de Rodalies: 475 incidències greus en 10 mesos

Els motius dels retards van des d'avaries a la xarxa o als trens fins a les obres i el vandalisme

4 min
Usuaris de Rodalies en una imatge d’arxiu.

BarcelonaL’any passat, entre el gener i l'octubre, la xarxa de Rodalies de Catalunya va registrar 475 incidències que van superar els 100 minuts de retard acumulat per als usuaris. Són, de mitjana, 1,5 al dia o 47 al mes. I en total, aquestes 475 incidències van provocar 246.630 minuts de retards. O el que és el mateix, 4.110 hores si se sumen les demores que un sol incident pot causar en diversos trens de manera simultània.

El balanç surt de les dades recollides en informes tècnics interns d'Adif, a les quals ha tingut accés l'ARA. Fonts del ministeri de Transports admeten que aquests informes són "documents habituals de treball" que s'utilitzen a les trobades entre administracions per avaluar l'estat de la xarxa. Aquesta és només una de les maneres que utilitza la gestora d’infraestructures espanyola per classificar els diferents problemes que afecten la circulació dels trens. A banda, també hi ha tota la resta d'incidències que no arriben a acumular retards tan generalitzats però que també afecten el dia a dia.

Fonts del sector expliquen que per calcular les incidències de més de 100 minuts, Adif té en compte el retard que s’acumula en tots els trens que queden afectats per un mateix problema fins que els tècnics resolen la incidència. És a dir, que, en aquest còmput, tant podria entrar-hi un incident que provoqui l'aturada d'un sol tren durant més d’1 hora i 40 minuts (100 minuts), com un altre problema que afecti 10 combois diferents amb retards de 10 minuts cadascun.

Aquestes són dades internes exposades per Adif en el marc de la comissió de treball de la xarxa ferroviària, en la qual es troben diferents administracions i operadors de transport públic. Es tracta d'informes exhaustius que detallen una per una aquestes incidències i que repassen els motius que les van provocar. Així, els mesos de març i abril de l’any passat van ser els dos que van registrar més incidències d’aquest tipus (de més de 100 minuts), amb 62 i 58 incidències respectivament, és a dir, dues al dia de mitjana. Durant aquests dos mesos es van acumular més de 61.200 minuts de retards. El setembre també va ser un mal mes, amb 57 incidències i 41.280 minuts de retard, una xifra molt més alta que la resta perquè inclou la gran apagada del sistema d’Adif, el 9 de setembre d'aquell mes, que va deixar Catalunya sencera sense trens durant tot un dia. El mes que menys problemes va registrar va ser l’octubre. Així i tot, hi va haver 34 grans incidències que van acumular 9.900 minuts de retards (vegeu gràfic). En total, de mitjana, cada una d’aquestes incidències a Rodalies triga 519 minuts a resoldre’s.

Incidències de més de 100 minuts a Rodalies
Entre gener i octubre del 2022

Els informes també assenyalen les incidències de més de 100 minuts al servei de regionals, que, en aquest cas, arriben a les 247, amb més de 103.600 minuts de retards acumulats en total els primers deu mesos del 2022.

Els motius reals dels retards

Però quines són les causes d'aquestes grans incidències? Fonts ferroviàries expliquen que els motius principals són tres: les avaries a la infraestructura, els problemes als trens i també causes externes a totes dues companyies, que poden anar des d'arbres caiguts a la via, passant per atropellaments, emergències mèdiques que afecten passatgers i també el vandalisme. El mes d'octubre passat, per exemple, de les 34 incidències que es van produir, el 17,65% van ser per avaries o problemes amb la infraestructura (gestionada per Adif), el 35% provenien de problemes als trens, sobretot als operats per Renfe, i el 8,8% dels retards eren imputables a les obres que estan en marxa a la xarxa. La resta, el 38,2% de les incidències van ser causades per altres motius, externs a les companyies, entre els quals destaca el vandalisme, que representa pràcticament un de cada quatre casos d'aquest grup.

Consultades per aquest diari, fonts del departament de Territori no han volgut valorar el volum d'incidències recollides en aquests informes atès que "són dades d'un servei que no presta la Generalitat". I malgrat les repetides peticions d'informació, al tancament d'aquesta edició, ni Adif ni el ministeri de Transports havien volgut comentar les dades, però tampoc desmentir-les. A hores d'ara, l'única resposta oficial és que l'empresa pública està treballant per confirmar i contextualitzar les xifres.

Fonts del ministeri, però, sí que han volgut matisar que a la xarxa de Rodalies hi circulen diàriament uns mil trens i subratllen que cal posar en context els problemes que s'hi produeixen. A més, també apunten que les incidències de més de 100 minuts són un paràmetre intern que no es trasllada públicament perquè implica moltes valoracions extremadament tècniques.

L'argument de la puntualitat, en qüestió

Aquestes xifres no han impedit que aquesta mateixa setmana el president de Renfe, Isaías Táboas, insistís que la puntualitat dels trens de Rodalies és superior al 93% i atribuís al vandalisme bona part dels retards. De fet, Táboas va reivindicar que el servei de Rodalies a l'àrea de Barcelona té un dels millors índexs de puntualitat de les ciutats europees i que la satisfacció dels seus usuaris és superior a la d'usuaris d'altres països europeus. Així ho va dir en el marc del primer Consell de Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) del 2023, on va aprofitar per assenyalar que, segons un informe del govern francès, Barcelona se situa entre les ciutats europees amb un millor índex de puntualitat en els seus serveis de Rodalies, per davant de Londres, Dublín, Brussel·les o Milà.

De fet, la companyia assegura que les 475 incidències anuals de més de 100 minuts que recull Adif a les seves dades (que recordem que afecten diversos trens) vindrien a confirmar aquests percentatges de puntualitat si es pren com a referència un retard mitjà de 10 minuts per tren i incidència.

stats