Mobilitat
Societat  /  Mobilitat 20/09/2022

Barcelona és la segona ciutat de l'Estat on la grua municipal és més cara

L'OCU calcula que el servei val 117 euros de mitjana, però a Barcelona arriba als 198

ARA
2 min
Una grua municipal de Barcelona s'emporta el cotxe

BarcelonaAparcar malament i que la grua municipal retiri el teu vehicle no costa el mateix a tot arreu, i Barcelona surt especialment perjudicada d'aquesta comparativa. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha detectat diferències de fins al 300% en aquest servei municipal, que inclou la retirada amb la grua i la custòdia del vehicle durant 25 hores. La ciutat més cara és Saragossa, on la tarifa arriba als 205,35 euros, i la segona ja és Barcelona, amb 198 euros, que quadrupliquen els preus de les ciutats més barates, com els 54,84 d'Àvila o els 50,88 euros de Melilla. De mitjana aquest servei costa 117 euros a Espanya. A aquest import cal sumar-hi la multa per haver estacionat malament el vehicle , que en cas de ser només lleu costa 90 euros (amb una reducció del 50% si es paga abans de vint dies).

Rànquing de les grues municipals més cares d'Espanya
Taxa total en euros de la retirada amb la grua i del dipòsit

Segons l'OCU, que ha analitzat el que cobren els ajuntaments de 54 municipis espanyols (les capitals de província, més Ceuta, Melilla, Gijón i Vigo), per a molts consistoris la taxa de retirada i dipòsit de vehicles és "una via fàcil d'augmentar la recaptació". A banda de Saragossa i Barcelona, entre les més cares hi ha Madrid (185,95 euros, 10 menys que Barcelona), València (180,97), Vitòria (165,78), Toledo (160,07), Sant Sebastià (160,00), Logronyo (159,12), la Corunya (155,09), Lleida (154,20), Còrdova (148,00), Osca (142,91), Castelló de la Plana (142,40), Vigo (141,75), Palma (141,10) i Pontevedra (132,15). Encara per sobre de la mitjana també apareixen Sevilla, Cadis, Bilbao, Albacete, Múrcia, Alacant i Tarragona.

Cap ciutat catalana entre les més barates

En canvi, per sota els 117 euros hi ha Valladolid, Granada, Lugo, Segòvia, Girona, Pamplona, Salamanca, Palència, Sòria, Càceres, Jaén i Santander. I ja per sota dels 100 euros hi ha localitats com Oviedo, Màlaga, Las Palmas, Ceuta, Santa Cruz de Tenerife, Almeria, Gijón, Burgos, Terol, Conca, Zamora, Ourense, Lleó, Guadalajara, Badajoz, Ciudad Real i Huelva, a més d'Àvila i Melilla.

L'OCU recorda que la llei de trànsit i seguretat viària estableix que els vehicles poden ser retirats de la via pública quan constitueixin un perill, causin pertorbacions per a la circulació o estiguin aparcats indegudament. El servei consta de dues parts. D'una banda, la retirada del vehicle, que té un cost mitjà de 99 euros, però també amb moltes diferències en funció de la ciutat: a Saragossa val 180 euros, a Barcelona 173 i a Sant Sebastià 160. Són ciutats que, segons l'organisme, apliquen una taxa molt més elevada que el cost "raonable" d'aquest servei per a una empresa privada. D'altra banda, hi ha la custòdia del vehicle en dependències municipals fins que el propietari va a recollir el cotxe, que segons l'OCU afegeix una "penalització extra" perquè molts cobren per dies complets: en 47 dels 54 dipòsits municipals analitzats facturen per dies complets i no exclusivament pel temps real de prestació del servei, cosa que incrementa "artificialment" la factura del servei. A Barcelona costa uns 25 euros i la mitjana a l'Estat és de 18.

stats