Mobilitat

Consum proposa multar Renfe amb 700.000 euros pel caos a la R2 Sud de Rodalies al maig

Renfe recorrerà la sanció, la primera que es deriva dels tres expedients oberts arran de l'avaria de Gavà, dos dels quals encara s'han de resoldre

3 min
Un passatger esperant el tren a l'estació de Gavà de la R2 Sud de Rodalies

BarcelonaL'Agència Catalana del Consum ha proposat sancionar Renfe amb 700.000 euros arran de la incidència a l'estació de Gavà (Baix Llobregat) del maig passat, que va alterar durant tres setmanes el servei de la línia R2 Sud de Rodalies. L'expedient iniciat al maig, el primer després de set anys, conclou que la companyia va cometre infraccions "molt greus" en la gestió de l'avaria. La Generalitat entén que es van vulnerar els drets dels consumidors perquè no tenien prou informació sobre l'alteració del servei, els horaris o els transports alternatius. També atribueix a l'operadora "pràctiques comercials deslleials".

L'1 de maig un cable de la catenària es va trencar i va acabar provocant un incendi que va afectar el sistema de senyalització de la línia, cosa que va obligar a utilitzar el bloqueig telefònic i a reduir el pas de trens, primer amb dos combois per hora i sentit i després amb tres per hora i sentit. Adif va trigar tres setmanes a solucionar la incidència que inicialment Adif va atribuir a la caiguda fortuïta d'un llamp, cosa que va desmentir la Generalitat.

Durant l'avaria, els inspectors de Consum van detectar que es venien bitllets per a trajectes suprimits a les màquines d'autovenda, o que s'anunciaven trajectes com a directes o semidirectes quan no ho eren. A més, els inspectors també van observar punts d'atenció al client tancats.

Per tot això, l'Agència Catalana del Consum, dependent del departament d'Empresa de la Generalitat, proposa una sanció per pràctiques comercials deslleials que poden haver comportat que els usuaris hagin estat mal informats en el moment de decidir sobre la compra de bitllets, una infracció que es tipifica com a molt greu. Aquesta proposta es correspon a un dels expedients que fins ara estaven oberts per aquesta incidència, resultant de la feina dels inspectors a les estacions de Barcelona-Sants i Passeig de Gràcia, però en queden dos més d'oberts. Aquests són els relatius a la informació extreta de la inspecció a les estacions de Camp de Tarragona, Reus i l'Aldea-Amposta-Tortosa.

Consum ha considerat que es tracta d'una infracció molt greu atesa "l'alteració social produïda" i la "desconfiança que s'ha generat en les persones consumidores envers aquest servei ferroviari i la situació de predomini que Renfe té en el mercat".

Ara, segons fonts de la conselleria, Renfe té un termini de 10 dies per presentar al·legacions, que s'hauran de resoldre abans del maig del 2024, segons el termini d'un any marcat per la llei. Finalment, després que la Inspecció de Consum resolgui sobre les al·legacions i acabi la proposta de sanció, qui resoldrà finalment sobre l'expedient serà el Govern. Des de la companyia s'explica que encara no han rebut la comunicació de Consum, però quan la rebin l'analitzaran per poder "plantejar el recurs que pertoqui". Així mateix, anuncien que l'anàlisi es farà conjuntament amb "els responsables del titular del servei, Generalitat de Catalunya, per veure quines mesures s'han d'adoptar".

Expedients anteriors

La darrera dècada, Consum ha iniciat dos procediments més a Renfe, els anys 2015 i 2016. Els van obrir "per mala prestació de servei", però tots dos van acabar arxivats perquè la justícia els va acabar tombant. Els magistrats van determinar el 2019 que Consum no tenia competències per sancionar i tots dos processos van quedar sense efectes.

En aquelles sentències s'establia, segons van explicar a l'ARA al maig fonts de la mateixa agència, que l'organisme només té competències per sancionar "per vulneració de drets dels usuaris pel que fa a la informació que es facilita en relació amb les alteracions del servei" o "per pràctiques comercials deslleials". Amb aquest criteri a la mà, la Generalitat sí que hauria de poder sancionar, inicialment, les infraccions que s'imputen a Renfe pel caos a la R2 Sud i que sí que estan "recollides en la llei del Codi de Consum".

stats