Escales mecàniques i ascensors aturats en desenes d'estacions
Des del febrer una nova empresa s'encarrega del manteniment, però els problemes encara no s'han resolt
BarcelonaArc de Triomf, Catalunya, el Clot, Premià, el Prat, Granollers, Sabadell, l'Hospitalet... els usuaris de totes aquestes estacions (i moltes d'altres) fa mesos que denuncien públicament a les xarxes socials que als seus punts de parada hi ha nombrosos elements de les instal·lacions que no funcionen. Ja a principis de febrer La Vanguardia va avançar que hi ha almenys una setantena d'escales mecàniques i ascensors de les estacions de Rodalies arreu de Catalunya que estan fora de servei, sense que ningú faci aparentment res per posar-hi remei. Fins al febrer l'empresa adjudicatària d'aquest manteniment era Schindler.
La situació dificulta l'accessibilitat a aquest transport públic de moltes persones amb mobilitat reduïda i ha portat molts maldecaps a l'operadora, Renfe, que fins i tot ha posat multes reiterades a l'empresa adjudicatària per no complir els terminis ni les condicions. Tant és així que el mateix mes de febrer l'operadora va donar un cop de timó i va anunciar una nova licitació per canviar d'empresa: de Schindler a TKE Elevadores España (l’antiga Thyssenkrupp Elevator).
El nou contracte, per valor de 8,5 milions d'euros, ja està vigent per als pròxims quatre anys, però el problema encara no s'ha resolt. L'objectiu és renovar fins a 90 ascensors i una quarantena d'escales mecàniques, però abans de començar a solucionar les avaries, la nova empresa està fent inventari de tot el que està aturat i cal revisar.
El nou contracte inclou el manteniment preventiu dels equips i la resolució de les incidències i, per primera vegada, segons va explicar Renfe en el seu comunicat, també preveu la modernització d'aquestes instal·lacions. De fet, aquest és un dels objectius recollits al Pla de Mesures Urgents que el departament de Territori de la Generalitat té en marxa juntament amb Renfe, Adif i els Mossos d'Esquadra.
D'aquesta manera, l'operadora vol reduir les incidències i les queixes d'aquest tipus dels usuaris –que han anat a més en els darrers mesos–, així com els temps d'espera per a la reparació d'avaries. En definitiva, pal·liar (almenys una mica) el malestar dels usuaris per les deficiències estructurals de la xarxa ferroviària.