Mobilitat

Generalitat i govern espanyol encarrilen la pacificació de la N-II

Subscriuen un acord pel traspàs de 420 milions d'euros per millorar la mobilitat al Maresme i a Sant Cugat

2 min
Commemoraciód el 175è aniversari del tren entre Barcelona i Mataró

BarcelonaAprofitant l'acte de commemoració del 175è aniversari del primer tren de l’estat espanyol, el que cobria el trajecte entre Barcelona i Mataró, la Generalitat i el govern espanyol han anunciat un acord relacionat amb una reivindicació històrica del Maresme: el desbloqueig de les obres per pacificar la carretera N-II. Les dues administracions van tancar aquest divendres a la tarda l'acord per desbloquejar prop de 420 milions d'euros, 384 dels quals serviran per posar en marxa la reforma pendent d'una carretera que és una veritable cicatriu en els pobles costaners de la comarca. El pacte també inclou l'impuls de dos intercanviadors ferroviaris a Sant Cugat del Vallès.

Durant la seva intervenció a l'acte, la consellera de Territori, Ester Capella, ha celebrat que l'acord permeti posar en marxa unes actuacions "llargament reivindicades" i que, ha dit, són "en bona part un deute històric de l'Estat" amb la zona. Segons la consellera, les obres, que reduiran els carrils de circulació de cotxes, han de convertir aquesta via en un "eix cívic que relligui els pobles del Maresme". El secretari d’estat de Transports i Mobilitat, David Lucas, per la seva banda, ha defensat que els convenis pactats "permetran millorar la mobilitat a la comarca" i contribuiran a potenciar un model més "sostenible".

En concret, el pla d'actuació del Maresme preveu mesures per pacificar la N-II i la promoció d'una infraestructura per afavorir la mobilitat no motoritzada a la zona que inclou el desplegament de carrils bici interurbans que connectin diversos municipis. A banda, també es millorarà la connexió de l'autopista C-32 amb l'entorn i es buscarà reduir-ne l'impacte sobre els municipis pròxims amb mesures com la construcció de barreres acústiques i el desplegament de carrils bus que afavoreixin l'ús del transport públic.

L'acord anunciat aquest dissabte també té una pota ferroviària perquè inclou l'impuls del conveni per construir dos nous intercanviadors de la R-8 a Sant Cugat del Vallès que connectaran amb les estacions d'Hospital General i de Volpelleres de les línies S1 i S2 de Ferrocarrils de la Generalitat. En aquest cas, el cost de les obres es calcula en uns 36 milions d'euros.

La novetat d'aquests convenis –que es desencallen coincidint amb les negociacions per a la investidura de Pedro Sánchez i en un moment en què ERC està exigint al PSOE millorar el finançament i les infraestructures a Catalunya– és que el mètode d'execució serà el denominat "encomanes de gestió" que ja s'aplica a Euskadi. Resumint-ho molt: la Generalitat executa l'obra i l'Estat la paga. És a dir, el protagonisme correspon a la Generalitat perquè l'Estat no se'n pugui desentendre.

Acord pendent

Els dos convenis formen part de l'acord signat entre la Generalitat i l'Estat al juliol, quan juntament amb el protocol per fer la ronda Nord de la B-40 es va rubricar un segon acord pel qual l'Estat es comprometia a transferir aviat 914 milions d'euros ja inclosos en els pressupostos generals però que no acabaven d'arribar per millorar quatre infraestructures. A més dels signats ara per a la N-II i la C-32 al Maresme i per als intercanviadors de Sant Cugat, encara hi ha pendents 250 milions per millorar la connectivitat de l'AP2 i l'AP7 i 260 més per millorar l'eix pirinenc (N-260).

stats