Infraestructures

Estat i Generalitat s'emplacen a tancar el traspàs efectiu de Rodalies a l'estiu

El Govern signa un contracte programa amb Ferrocarrils (FGC) de gairebé 1.000 milions en cinc anys

2 min
Ferrocarrils de la Generalitat.

BarcelonaEl pols entre l'Estat i la Generalitat per la gestió de Rodalies, ara en mans de Renfe, continua. "Ens hem donat un temps de marge fins a aquest estiu per veure si realment tenen voluntat de fer un traspàs integral de Rodalies", ha explicat el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, aquest dilluns a la tarda. "Nosaltres estem disposats i preparats per assumir aquesta responsabilitat", ha insistit el conseller, que assegura que la situació està en un "punt d'inflexió": "O hi inverteixen ells els diners que toca o que ens ho traspassin", ha afegit.

Puigneró s'ha pronunciat així sobre el traspàs efectiu de Rodalies en un acte a la premsa, aquesta tarda, durant la presentació oficial del nou contracte programa que el Govern ha signat amb l'operadora catalana Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Es tracta d'un marc de treball nou, per als pròxims cinc anys (2022-2026), en els quals la Generalitat s'ha compromès a destinar fins a gairebé 1.000 milions d'euros als projectes de l'operadora. Aquestes inversions no inclouen l'assumpció de la totalitat de Rodalies "perquè encara no hi ha el traspàs fet", ha explicat el conseller, però sí que "preparen la companyia per a una possible assumpció d'aquest escenari", ha afegit la directora de FGC, Marta Subirà.

El que sí que preveu el nou contracte programa són els diners del "primer pas" que la Generalitat va fer fa dos mesos, quan va apartar Renfe de les Rodalies de Lleida per encarregar-ne la gestió –a partir de 2024– a FGC. Així, en total, aquest nou marc de treball preveu inversions públiques en augment fins al 2026: 371 milions d'euros ja per a aquest any 2022, 381 milions el 2023, 403 el 2024, 435 l'any 2025 i, finalment, 448 milions d'euros el 2026. "És un esforç molt important per al departament i suposa una gran responsabilitat gestionar-lo", ha admès Subirà. La resta de recursos econòmics de FGC provenen dels ingressos propis i de les aportacions que fa l'Autoritat del Transport Metropolità.

Entre els projectes més destacats per als pròxims anys que Ferrocarrils té a la seva agenda hi ha, entre d'altres, les noves freqüències a la línia Barcelona-Vallès aquest 2022, la unió de les línies del Vallès i el Llobregat-Anoia –perllongament de la línia L8 entre la plaça d'Espanya i Gràcia, previst el 2027–, l'assumpció de les Rodalies de Lleida i la posada en marxa del tren llançadora entre Barcelona i l'aeroport, prevista ara pel 2025. També esperen posar en marxa el tramvia del Camp de Tarragona i desdoblar, amb un nou túnel, la línia Barcelona-Vallès.

La signatura de la renovació, per cinc anys més, del contracte amb l'operadora catalana arriba després d'uns mesos en què la Generalitat ha repetit per activa i per passiva que "no signarà cap nou contracte programa amb Renfe". Després d'uns mesos de tensió per la gestió ferroviària, l'estratègia del departament liderat per Puigneró implica tractar cada servei de manera individual amb l'operadora espanyola i no fer cap gran contracte marc.

stats