Mobilitat

Massa antic i sense sortides d'emergència: denuncien la inseguretat del túnel ferroviari del Garraf

Sindicats i plataformes asseguren que la infraestructura és massa estreta per fer rescats i no compleix les normatives europees

Túnel de la Renfe al Garraf.
21/08/2025
4 min

Barcelona"Si s'incendia un tren de passatgers dins d'aquest túnel, no hi ha manera de rescatar ningú de forma ràpida". Així de contundent s'expressa Ana Gómez, la portaveu de la plataforma d'usuaris Dignitat a les Vies, que ja fa uns mesos que ha posat sobre la taula la qüestió de la seguretat a l'interior dels túnels ferroviaris del Garraf, per on cada dia passen centenars de trens de passatgers. La plataforma assegura que la infraestructura —bàsica per a la circulació de tot el corredor sud de Catalunya— és molt antiga i estreta i no té prou espai per permetre fer un rescat en el cas que es produís un incident a dins. Fonts sindicals afegeixen, a més, que el túnel no compleix la normativa europea de seguretat i que cal reformar-lo. "Té sortides a l'exterior, però no d'emergència", remarquen des de la UGT.

Els fets corroboren l'avís que fan tant usuaris com representants dels treballadors. No és la primera vegada que un tren queda atrapat dins d'aquesta muntanya i els rescats han evidenciat molts dels problemes. L'últim incident es va produir el 6 de juny passat, quan un tren va quedar atrapat amb un centenar de passatgers a bord i l'evacuació va requerir ajuda dels cossos policials i dels Bombers. Els viatgers van quedar tancats i incomunicats amb l'exterior durant almenys 30 minuts i un d'ells fins i tot va patir un atac d'ansietat que van haver d'atendre la resta de passatgers. Quan van arribar els equips de rescat, els passatgers no van tenir cap altra opció que sortir a peu, caminar per l'estret pas que queda entre el tren i la paret del túnel i finalment per les vies, i carregar bosses i maletes fins a l'estació més propera.

Per a Dignitat a les Vies aquest darrer cas és "només un avís del que pot arribar a passar" en un moment, apunten, en què la infraestructura falla molt "i els trens també estan donant molts problemes". "Què passaria si un dia hi ha un incendi en un tren?", reflexiona Gómez. "Els túnels són segurs per passar-hi, de fet hi passen trens cada dia, és a dir, les pedres no cauen de les parets; però què passa si hi ha un problema gros en un tren parat dins del túnel?", insisteix. En aquest cas, respon la mateixa Gómez, "l'espai entre el tren i la paret no deixa pràcticament pas". "En el cas que puguis sortir del comboi, camines enganxat literalment al tren", remarca.

Dignitat a les Vies remarca que fa molts anys que no s'hi fa cap simulacre sobre el terreny i ja han reclamat a la Generalitat i a Adif que se'n facin. Quan aquest diari ho ha preguntat, el departament de Territori només ha volgut aportar que el pla de Rodalies preveu millores en aquest tram del Garraf, tot i que no ha concretat dates. Per la seva banda, la gestora de la infraestructura, Adif, assegura que el túnel compleix amb els requisits "per a la circulació de trens" i apunta que tècnicament no incompleix cap normativa perquè la infraestructura es va construir molt abans que les normes de seguretat, que no poden ser retroactives.

Fonts d'Adif també assenyalen que existeix un Pla d'Autoprotecció en vigor i que en cas d'incendi el protocol fixa que es tallaria la circulació i s'avisaria la policia i els bombers, que haurien d'accedir-hi pels espais oberts del túnel. Han confirmat que les persones només podrien sortir caminant pel túnel. Adif també menciona que entre 2018 i 2020 es van fer ja alguns canvis per reparar elements estructurals com ara pilars, bigues i les lloses del sostre i avança que, actualment, "es preveu l'execució d'un nou túnel". El projecte, però, està encara en fase de redacció.

Sortides d'emergència

El tram entre Castelldefels i Sitges es va inaugurar fa més d'un segle, el 1881, i va suposar un gran repte per l'orografia del terreny. "Per sort, el túnel té trossos interiors i altres en què surt a l'exterior, per les mateixes característiques de la muntanya, però això no són sortides d'emergència, si s'hagués de fer una evacuació gran en un d'aquests punts els equips haurien de baixar des de la carretera, que queda per dalt o bé els passatgers haurien d'enfilar-se per la muntanya, com les cabres", apunta Francisco Cárdenas, membre de la UGT de Renfe a Catalunya.

El problema fa anys que està detectat i n'estan assabentades totes les administracions.Fins i tot ja hi ha projectes aprovats per Adif publicats al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) per corregir-los. Ara fa un any va fer-se públic el projecte de construcció per posar al dia aquesta xarxa amb la construcció d'un nou túnel paral·lel per cobrir els més de 9 quilòmetres de via antiga del Garraf. No hi consten, però, ni el cost ni tampoc el calendari per iniciar les obres.

Cárdenas no entén com és que "ningú no hi fa res". "Estem parlant d'una gran obra —explica aquest sindicalista i maquinista— que diuen que durarà 4 anys oficialment, però fàcilment es pot allargar fins a 6. Suposa temps i diners, però cal fer-ho perquè fa anys que estem incomplint la normativa de sortides de seguretat", insisteix Cárdenas, que assegura que els representants dels treballadors han presentat aquesta situació tant a l'exconsellera Ester Capella com a l'actual titular de Territori, Sílvia Paneque.

Com Dignitat a les Vies, la UGT coincideix que la millor opció seria construir primer un nou túnel per on puguin passar els trens i després fer els canvis necessaris als antics. "Si a sobre es fes arribar el tercer carril fins a Sitges es guanyaria molt tram per poder fer avançaments i encreuaments: seria una gran millora", afegeix Cárdenas.

Així, mentre no es programin les obres —una altra gran actuació de millora pendent a la xarxa ferroviària catalana—, la plataforma Dignitat a les Vies reclama un pla B per tenir garanties en cas d'accident. "Hem demanat que es facin simulacres i també que ens passin els protocols de seguretat actuals, i de moment no hem obtingut resposta", explica Gómez. "Creiem que caldria tenir un pla coordinat, també amb Bombers, perquè tinguin formació específica en accidents ferroviaris d'aquest tipus", conclou.

stats