Més de la meitat dels trens de Rodalies incompleix l’horari, segons la mateixa Renfe
De mitjana, els retards van oscil·lar entre els 17 i els 25 minuts entre els mesos de gener i setembre
BarcelonaL'operadora espanyola Renfe, que és qui gestiona els trens que circulen al servei de Rodalies de Catalunya (entre d'altres), ha decidit aquesta setmana fer un exercici de transparència i publicar les seves dades de puntualitat i retards arreu de l'Estat. Ho han fet a través del seu portal de transparència i bon govern i amb dades actualitzades fins al mes de setembre d'aquest any. La primera xifra que crida l'atenció és evident: segons els càlculs de la companyia, només el 47,7% dels trens compleixen amb el seu horari, o el que és el mateix, més de la meitat dels trens no compleixen els horaris establerts i arriben més tard de l'horari previst a les diferents estacions i parades del seu recorregut.
La dada no sorprèn si es tenen en compte les queixes diàries dels usuaris, però es tracta de la primera vegada que l'operadora publica aquestes xifres. No obstant això, Renfe insisteix en el seu discurs que no totes les dades són dolentes i, juntament amb la dada de compliment horari (que és la més negativa), hi afegeixen altres gràfics que demostrarien que el servei no funciona tan malament. Així doncs, tot i que la companyia admet que el compliment horari a Catalunya no és el seu fort –els portaveus matisen que el "compliment horari" té en compte totes les parades del recorregut– al mateix temps apunten que el 94,9% dels trens de Rodalies arriba puntual al seu destí (sense tenir en compte les parades entremig): és a dir, a temps o amb un retard inferior als 5 minuts.
Però, aleshores ¿com s'explica que més de la meitat dels trens no compleixin l'horari entre estacions, però, en canvi, la puntualitat en destí sigui "excel·lent"? Els portaveus de la companyia argumenten que, "tot i tenir retards en l'arribada a les diferents parades del recorregut", els trens poden "recuperar aquests minuts" i, per tant, "acabar el trajecte, a la parada de destinació, en l'horari previst" o amb només un petit desfasament de, com a màxim, cinc minuts. Així els consta, asseguren, als centres de control tècnic, que monitoren en cada moment on està cadascun dels trens que Renfe té en moviment.
Juntament amb el compliment horari i la puntualitat, l'operadora també ha traslladat al públic aquesta setmana altres dades, com la regularitat o el compliment del servei. La regularitat fa referència a la freqüència de trens, és a dir, que "encara que vagin amb retard, les expedicions van passant" i, per tant, es garanteix la mobilitat. En aquest cas, la companyia assegura que el paràmetre es compleix al 74,5% en el cas de Rodalies Catalunya. I pel que fa al compliment del servei (és a dir si els trens passen –sigui amb retard o no– o si se suprimeixen o es cancel·len) l'operadora assegura que se supera el 96% de compliment.
Amb tot, el càlcul del retard mitjà dels trens que van amb demora va oscil·lar entre els 17 minuts i els 25 minuts de mitjana entre els mesos de gener i setembre. Juliol va ser el mes més problemàtic, amb la coincidència de molts trens avariats i suprimits i els retards per les diferents obres en marxa. Es tracta d'unes xifres que doblen els registres del servei de rodalies de Madrid. Allà els retards mitjans, segons les dades de la companyia, es van limitar entre els 11 i els 12 minuts i amb un compliment horari del 70%.
Crítiques de les entitats i associacions d'usuaris
"Ja fa molt de temps que denunciem que la puntualitat del servei ferroviari de Rodalies de Catalunya és realment molt deficient, i és un dels principals problemes que tenim", sentencia el president de l'Associació Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez. Des de la plataforma d'usuaris del corredor sud Dignitat a les Vies afegeixen que, a més, les dades que ofereix Renfe no inclouen els trens regionals, que a Catalunya funcionen a la pràctica com una extensió de Rodalies i que també pateixen retards per les obres, les avaries i els talls. "[Els retards] És una cosa que tenim molt clara com a percepció, i per això demanem a Renfe, Adif i la Generalitat que posin a disposició dels usuaris dades obertes; que es faci una publicació de dades base i no només indicadors, perquè qualsevol ciutadà, entitat o periodista, per exemple, pugui accedir a aquestes dades reals", reivindica Ramírez.
De fet, la publicació d'aquestes dades de la companyia va coincidir dilluns passat amb una altra presentació –no oficial– de dades ferroviàries: la que van fer les entitats en favor del transport públic i les plataformes d'usuaris. Aquests col·lectius s'han unit per tirar endavant i promocionar una nova web que recull i posa a disposició dels passatgers tots els retards del servei ferroviari, línia per línia i operador per operador, per tal que puguin decidir un pla de transport. Es tracta del web puntual.cat, que extreu la informació de les dades obertes dels operadors i els gestors d'infraestructures i també de l'aplicació Transporta'm, que utilitza el mateix sistema d'obtenció de dades per fer-ne encreuaments i poder informar els usuaris.
La web és el treball final universitari d'un jove, Quan van der Knokke, que es va posar en contacte amb Dignitat a les Vies per oferir-se a fer el web. "El resultat és una passada de web, on es pot fer una anàlisi de tots els retards amb molt més detall que qualsevol dels indicadors que hem vist fins ara", assegura Ramírez. La portaveu de Dignitat a les Vies, Ana Gómez, afegeix que "les dades de puntual.cat i Renfe no coincideixen, però, en canvi, les de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), sí." "I no ens val que ens diguin que no són serveis comparables per la seva grandària, perquè hi ha línies petites, senzilles, on sí que es poden fer comparacions i on es veu clarament que unes donen molts més problemes que les altres i, per tant, que tampoc les gestionen bé", etziba. Gómez també recorda que, a hores d'ara, tant Transporta'm (que ja té més de 51.000 usuaris registrats) com puntual.cat, que es va presentar fa uns dies, s'estan mantenint econòmicament de forma privada gràcies a la voluntat d'uns pocs usuaris.