Mobilitat
Societat Mobilitat 25/10/2022

La nova estació de Rodalies de Sant Andreu obrirà l'11 de desembre

Adif assegura que ja haurà acabat les obres, actualment al 60% del nivell d'execució en aquest tram

3 min
Operaris posant les vies a les obres de la Sagrera per arribar fins a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu (al final de la imatge) que entrarà en funcionament al desembre

BarcelonaLes obres gegants de la Sagrera entren en una fase "crucial" i ja superen l'equador. Ho ha explicat aquest matí, a peu de vies, l'enginyer de camins d'Adif encarregat de les obres, Alberto Alcañiz, que ha assegurat que la nova estació de Rodalies de Sant Andreu entrarà en funcionament l'11 de desembre, seguint el calendari previst.

Adif assegura que les obres van a bon ritme, "fins i tot lleugerament per sobre del previst inicialment". El responsable ha afirmat que el gruix de les obres en aquest tram (entre la Sagrera i Sant Andreu) ja estarà acabat la segona quinzena de novembre, però tot i això la data d'obertura de la nova estació no s'avançarà. Es manté –si no hi ha cap imprevist– per a l'11 de desembre perquè l'objectiu d'Adif és aprofitar el pont de la Puríssima i els dies festius (de menys trànsit) per poder enllaçar l'estació i fer les proves pertinents "amb la intenció d'afectar la circulació el mínim possible".

Aquella setmana, entre el 3 i el 10 de desembre, les obres obligaran els trens de les línies R2 Nord i R11 a començar i acabar el recorregut a Montcada i Reixac i els passatgers hauran de fer transbordaments o agafar el bus addicional que ha preparat Renfe fins a la Sagrera.

Un punt i a part en les obres

"És una gran fita", ha celebrat Alcañiz. El cert és que la nova estació representa un punt i a part en les obres perquè significa la culminació de la fase 2 i, de retruc, també la fi de les afectacions a les línies R1, R2 i R11 de Rodalies, que han causat força maldecaps per talls i canvis en la mobilitat dels usuaris des de mitjans de setembre. A partir d'aquest moment les obres de la Sagrera encararan la fase 3, que implica la integració i els treballs a les vies de l'alta velocitat.

A més, la posada en marxa de la nova estació de Sant Andreu suposarà una millora perquè abans hi entraven dues línies i ara en seran tres. Si hi ha incidències o més obres es podrà jugar amb aquesta tercera via i evitar problemes als passatgers.

Ara mateix ja s'ha executat el 60% de l'obra en el tram entre la Sagrera i Sant Andreu, al qual s'hi han destinat 18 milions d'euros. Aquest any, Adif ja ha mobilitzat més de 100 milions per continuar avançant a la Sagrera. "És l'operació ferroviària més gran en marxa a Catalunya i Espanya", ha remarcat Alcañiz.

Els operaris treballen ara posant vies en aquest tram de les obres de la Sagrera, a tocar de la nova estació de Sant Andreu. Aquesta part quedarà oberta, sense soterrar, perquè encara s'hi han de fer treballs de l'alta velocitat
Vies del corredor de la R2 entre Barcelona i Granollers en el seu traçat definitiu
Un operari traslladant línies de cable dins d'uns dels túnels de la R2, a tocar de la nova estació de Sant Andreu.

Totes les vies de Rodalies al seu lloc

Així doncs, ara totes les vies de Rodalies ja estan col·locades al seu traçat definitiu i soterrades, i s'acabaran el mes de novembre. Quedarà pendent, això sí, cobrir dos trams de vies, d'uns 100 metres cadascun, perquè per sobre s'hi han de continuar fent obres i cal mantenir-los descoberts.

A finals d'any només faltarà per soterrar una sola via, en aquest cas de l'AVE, que és la que mantindrà el traçat antic per poder continuar donant servei d'alta velocitat entre Barcelona i Girona (fins ara n'hi havia dues, però una també s'anul·larà per poder-la introduir ja dins l'entramat soterrat).

En conjunt, les obres ferroviàries s'espera que s'acabin el 2025, però aleshores encara faltaran tots els treballs en superfície per millorar l'urbanisme a la zona on s'haurà fet el soterrament.

stats