Mobilitat
Societat Mobilitat 19/12/2022

Els preus del transport públic es congelen també el 2023

L'ATM ha decidit no apujar les tarifes per tercer any consecutiu i mantenir la seva part de les rebaixes als bitllets

2 min
L’ATM congela les tarifes del transport per al 2021

BarcelonaLes tarifes del transport públic donaran una treva a les butxaques dels ciutadans i no només no s'apujaran al gener sinó que també mantindran les rebaixes que es van iniciar al setembre. Així ho ha decidit el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que s'ha reunit aquest dilluns al matí per pactar les tarifes de l'any que ve. D'aquesta manera, els preus base de les targetes de bus, metro i tren es mantindran igual, congelats, per tercer any consecutiu. Però aquesta vegada, a més, les administracions consorciades en aquest organisme (la Generalitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona) han fet un pas més i també han assegurat que mantindran la seva part de les rebaixes als preus dels bitllets.

D'aquesta manera els preus no només es mantindran, sinó que les administracions catalanes garanteixen, com a mínim, que la T-Usual i la T-Jove seran almenys un 20% més barates que el seu preu habitual. La T-Casual seguirà sense obtenir el descompte català (fins ara només estava bonificada al 30%, la part estatal) perquè l'ATM considera que no és un bitllet recurrent, sinó d'ús més puntual.

"Hem pres la decisió de mantenir la rebaixa perquè confiem que l'Estat també mantindrà la seva part de la bonificació, que és d'un 30% addicional, perquè així ho han dit ja en diverses aparicions públiques", ha explicat la tinent d'alcaldia de Barcelona, Janet Sanz, que ha assegurat que els descomptes "han funcionat" perquè, per exemple, les vendes de T-Usual (l'antiga T-Mes) han augmentat un 300% des del setembre, quan van començar les bonificacions.

Si l'Estat, efectivament, també manté –tal com ja va anunciar– la seva part de descompte, el preu d'aquests bitllets quedaria reduït a la meitat durant tot l'any que ve, gràcies a la suma dels descomptes del 20% de l'ATM i del 30% del govern espanyol. També queda pendent (per a l'aprovació oficial a Madrid) la prolongació de la gratuïtat de l’abonament recurrent de Rodalies de Catalunya.

El cost de mantenir els preus baixos

Mantenir els preus i les rebaixes, però, no surt gratis a l'administració. Perllongar la congelació un any més costarà uns 34 milions d'euros a l'ATM i mantenir les rebaixes suposarà una aportació extra de 80 milions d'euros més el 2023. En total, 114 milions d'euros.

L'ATM, a més, encara està a l'espera de rebre la compensació promesa pel govern espanyol per la primera tongada de rebaixes. Algunes de les comunitats que van passar la factura d'aquests descomptes ja han cobrat, però l'ATM encara no ho ha fet perquè en el seu càlcul va presentar al·legacions, perquè considerava que la compensació prevista per l'Estat era inferior al total que havia hagut d'avançar l'administració catalana. L'organisme espera que el govern espanyol resolgui aquesta situació abans que acabi l'any.

En aquesta línia més econòmica també s'ha pronunciat el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, que ha reclamat una aportació constant per part de l'Estat que permeti "no haver de jugar cada any amb esmenes als pressupostos" per aconseguir-les. Per la seva banda, la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona i regidora socialista, Laia Bonet, ha afegit que la voluntat de TMB és "fer sostenible el sistema de transport públic" i ha celebrat la congelació en un moment complicat pels ciutadans, per la forta inflació, i en què la demanda del transport públic ja s'assembla a les xifres del 2019.

stats