Mobilitat

Renfe es desdiu i retalla a la meitat els busos alternatius pel tall de la R3

Després d'anunciar el pla inicial, l'operadora ha canviat la licitació, que ha passat de 68 milions a 45

Usuaris de Rodalies consulten els horaris de l'autobús alternatiu al tram de Rodalies entre Martorell i Castellbisbal, l'abril del 2022.
01/07/2025
2 min

BarcelonaNova polèmica al voltant de les obres de la R3 entre Renfe i la Generalitat. Tres setmanes després de presentar un nou tall històric de setze mesos per obres a la R3 i també un pla alternatiu "sense precedents" per pal·liar-ne els efectes, ara Renfe s'ha desdit i ha decidit, de forma unilateral, canviar els plans: ha aturat la licitació del pla alternatiu que es va anunciar i n'ha fet una altra substancialment més retallada.

Renfe Viajeros va decidir la setmana passada aturar la convocatòria oberta (abans que fos resolta) pel pla alternatiu de 68 milions d'euros inicials —que s'havia anunciat tant a la Generalitat com als municipis, i també als mitjans de comunicació— i tirar-ne endavant un altre de diferent, de 45 milions. Una rebaixa de pressupost que es tradueix en menys autobusos disponibles durant els 16 mesos d'obres i canvis d'ubicació en les parades. Així ho va avançar dilluns el diari local El 9 Nou i ho han confirmat a l'ARA fonts de Renfe i del Govern.

El pla inicial, que es va presentar al territori i a les plataformes d'usuaris l'11 de juny, va rebre molts elogis, fins i tot de la Generalitat. Preveia mobilitzar més de 100 busos amb 600 expedicions diàries i freqüències de 30 minuts que encara es reforçarien més en hora punta. L'objectiu era cobrir el recorregut entre Montcada i la Garriga, tant d'anada com de tornada —amb busos directes i d'altres amb parades a totes les estacions— i fins i tot es preveien busos des de Vic.

En aquell moment, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va dir que "la voluntat" era "posar tots els mecanismes perquè les molèsties [pel tall de 16 mesos] siguin les menors possibles". Ara, però, el nou pla només inclou 58 autobusos i elimina Centelles com a node d'intercanvi entre tren i bus per desplaçar-lo fins a la Garriga. Renfe es defensa dient que el dispositiu "no està tancat" i que encara s'està dissenyant i ajustant.

La Generalitat manté que el pla serà el mateix que es va anunciar

Sobre aquesta rebaixa de les licitacions, la consellera de Territori ha estat contundent a la roda de premsa posterior al consell executiu: "Vam presentar un pla alternatiu de transport l'11 de juny i aquest és l'escenari amb el qual treballem. Allò que vam anunciar l'11 de juny és el que es considera com a pla alternatiu de transport".

Paneque també ha dit que hi ha una reunió convocada per a finals d'aquesta setmana entre la Generalitat i Renfe "per veure aquests plecs i licitacions i veure quina part tenen prevista de tot el pla alternatiu". Per la seva banda, Renfe manté que el disseny encara pot canviar i que quan es defineixi es tornarà a consensuar tant amb la Generalitat com amb els usuaris i el territori.

stats