Infraestructures
Societat Mobilitat 04/10/2023

El TSJC condemna la Generalitat a pagar a Renfe 81 milions d'euros de deute

El departament de Territori rebaixa la xifra a 58 milions i en responsabilitza l'Estat

3 min
Un tren de Rodalies operat per Renfe a l'estació de Gavà.

BarcelonaEn una nova setmana de caos a Rodalies, i en plenes negociacions de l'independentisme amb Pedro Sánchez per aconseguir el traspàs complet del servei a canvi de la seva investidura, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha donat la raó a Renfe en una demanda contra la Generalitat. L'alt tribunal ha condemnat l'administració catalana a pagar un deute de 81 milions d'euros a l'operadora estatal pels serveis prestats a Rodalies entre el 2016 i el 2019, segons consta a la resolució avançada per El Periódico i La Vanguardia i a la qual també hi ha tingut accés l'ARA.

La xifra fixada a la resolució, amb data d'aquest dimarts i que encara es pot recórrer, fa referència als costos derivats del pla d'acció per a la millora de la qualitat dels serveis de Rodalies i de l'import del cànon per a l'ús de la infraestructura que cal pagar a Adif. Tot i que la Generalitat havia al·legat que aquests diners els hauria de pagar l'Estat, el TSJC conclou que l'administració catalana "no pot oposar-se al pagament, sense perjudici de reclamar [...] la transferència que en el seu cas correspongui". Es tracta de 80.926.248 euros, més els interessos de demora.

"El compromís de pagament no només està reconegut, sinó que a més no es pot al·legar un conflicte amb l'administració general de l'Estat en relació amb les transferències de recursos, conflicte al qual és aliena la societat mercantil Renfe Viajeros SA, actora en aquest procés", diu el tribunal. Consultades per l'ARA, fonts del departament de Territori no avancen quin serà el pròxim moviment del Govern. Però confirmen que dels 81 milions la Generalitat només en reconeix com a deute 57,6 corresponents al pla que, entre d'altres, ha comportat un increment de serveis i freqüències a Rodalies, la neteja de trens i les estacions, senyalitzacions, seguretat o millores en la il·luminació i la megafonia a les estacions.

Els altres 36,2 milions "els hauria d’abonar l’Estat a Renfe, ja que no poden ser considerats de servei de Rodalies de Catalunya", apunten les mateixes fonts. Es van repercutir en el pla d'acció, però defensen que "no estan a l’acord de traspàs" del 2010. Sobre el pagament dels 57,6 milions, a més, reiteren que la responsabilitat també és de l'Estat: "En el moment que es faci efectiva la transferència econòmica del dèficit per assumir efectivament la nostra competència, la Generalitat abonarà el deute del pla d'acció a Renfe", resolen.

Aragonès anuncia un ple monogràfic sobre el traspàs

Aquest matí, precisament, el president Pere Aragonès ha anunciat que promourà un debat monogràfic extraordinari al Parlament sobre la situació de Rodalies i la petició de traspàs integral del servei a la Generalitat, una de les peticions que l'independentisme fa al PSOE per a la investidura. L'executiu, de fet, ja va pressionar aquest dimarts amb un informe propi en què detalla les incidències del sistema de Rodalies. Segons el document, en els darrers dotze anys els minuts de retard acumulats s'han doblat: eren 200.000 el 2011 i l'any passat van arribar als 400.000.

"Tenim un problema amb Rodalies des de fa molt de temps i hem d'abordar aquesta qüestió amb tota la força. Demanaré un ple monogràfic al Parlament sobre la situació de Rodalies i el seu traspàs integral", ha dit Aragonès al ple. Poc abans, la consellera de Territori, Ester Capella, ha qualificat avui d'"indecència" el servei que ofereix actualment Rodalies als ciutadans de Catalunya i ha tornat a exigir "totes les inversions pendents i les que estaven previstes". "Catalunya es mereix unes Rodalies que funcionin", ha sentenciat.

stats