Societat 10/04/2018

L'augment de morts a la carretera fa caure Espanya del 'top 5' de seguretat viària a la UE

L'Estat passa de ser el cinquè país amb menys víctimes a ocupar la novena posició

Laia Forès
2 min
Un camió i un turisme accidentats a Coma-ruga, al Vendrell, el passat mes de febrer

Brussel·lesEspanya ja no se situa entre els cinc estats membres amb menys sinistralitat a les carreteres. Després d'anys de millora de les xifres, el 2017 les víctimes mortals en accidents de trànsit van augmentar —una tendència que es manté aquest 2018— i es van situar en 40 morts per cada milió d'habitants, enfront dels 39 de l'any anterior. L'augment de les víctimes ha fet caure Espanya del 5è al 9è lloc pel que fa als països amb menys sinistralitat a les carreteres, en relació a la xifra de població.

De fet, l'Estat és un dels pocs països que el 2017 van augmentar (un 2%) el nombre de víctimes mortals, segons les dades —encara provisionals— que ha publicat aquest dimarts la Comissió Europea. En general, a la UE la tendència és una reducció de la sinistralitat.

En el conjunt de la Unió, el 2017 van morir 25.300 persones en accidents de trànsit, una xifra que suposa una reducció del 2% en comparació al 2016 i del 20% des de l'any 2010. És, de fet, la xifra més baixa de la història registrada a la UE.

Els accidents de trànsit també van provocar l'any passat 135.000 ferits greus, entre els quals hi ha vianants i ciclistes. Brussel·les estima que els accidents de trànsit tenen un cost econòmic de 120.000 milions d'euros cada any.

Menys accidents al nord d'Europa

Els països amb menys sinistralitat el 2017, en comparació amb la població, són Suècia (25 morts per cada milió d'habitants), el Regne Unit (27), Holanda (31) i Dinamarca (32). A l'altre costat hi ha Romania (98) i Bulgària (96).

La comissària europea de Transports, Violeta Bulc, ha demanat més esforços als governs europeus per reduir els accidents. "Darrere d'aquestes xifres hi ha moltes històries de tristesa i de patiment. La seguretat viària és una responsabilitat compartida amb els estats membres, però la meva opinió és que la UE encara podria fer més esforços per protegir els europeus", ha assegurat.

Més morts a les carreteres secundàries

La majoria d'accidents mortals (55%) tenen lloc a les carreteres secundàries, mentre que només un 8% de les víctimes moren en accidents a les autopistes. La resta, un 37%, moren en vies urbanes. A les ciutats, la majoria de morts són vianants atropellats per vehicles. Dels accidents mortals que van tenir lloc l'any passat, un 35% de les víctimes tenien entre 24 i 49 anys, mentre que un 27% tenien més de 65 anys.

stats