Només el 5% dels cotxes de la C-58 circularan pel nou carril bus-VAO
El Govern reconeix que inicialment el nou carril bus-VAO de la C-58 servirà per a pocs vehicles. L'estrena coincideix amb la posada en marxa de quatre línies de bus ràpid entre Barcelona i el Vallès.
BARCELONALa construcció del nou carril de la C-58 ha estat llarga, costosa i singular. Quatre anys d'obres i més de 80 milions d'euros (cofinançats amb fons europeus) és la inversió que el Govern ha destinat al nou carril que uneix Ripollet i Barcelona, que destaca per estar en gran part construït a un nivell més elevat sobre l'actual autopista. L'objectiu bàsic és evitar els col·lapses provocats pels més de 150.000 vehicles que cada dia entren i surten de Barcelona per l'avinguda Meridiana, però el resultat caldrà veure'l a llarg termini, ja que la Generalitat calcula que ara per ara només el 5% compleixen els requisits per poder utilitzar-lo. Són els vehicles en què hi viatgen tres o més persones, els ecològics -identificats amb un distintiu del Servei Català de Trànsit- o bé els vehicles senyalitzats per a persones amb mobilitat reduïda. També s'hi permetrà la circulació de motos, autobusos i taxis.
Ricard Font, director general de Transports i Mobilitat, reconeix que els primers dies el trànsit per la nova via serà escàs, però assegura que això "generarà un efecte crida entre els conductors que segueixin patint possibles retencions a la C-58". Així també ho esperen als municipis més pròxims, com Montcada i Reixac i Ripollet, on els respectius governs confien que l'agilització del trànsit reduirà la contaminació atmosfèrica i també l'acústica.
Els Mossos d'Esquadra controlaran que els vehicles compleixen els requisits per utilitzar la via, tant amb patrulles situades a l'entrada del carril com amb controls mòbils al llarg dels gairebé 7 quilòmetres que té. En el cas que detectin algun conductor que hi circula infringint la normativa, rebrà una sanció de 200 euros. Unes multes que, Joan Aregio, director del Servei Català del Trànsit, ja ha alertat que s'imposaran des del primer dia. L'accés a la nova infraestructura, que compta amb dos carrils reversibles, també tindrà horaris i sentits de circulació restringits: entre les 6.30 hores i les 13 hores el trànsit serà en direcció Barcelona, mentre que de 16 hores a 22 hores serà en direcció al Vallès. La resta del temps, tant al migdia com als caps de setmana, la nova via estarà tancada. Aregio va matisar ahir que, en casos de col·lapse per operacions especials de trànsit o situacions d'emergències, el carril quedarà obert per a qualsevol vehicle.
Més agilitat del transport públic
A banda de desfer de mica en mica el col·lapse de vehicles privats, la intenció del carril bus-VAO és accelerar el trànsit dels autobusos que uneixen la capital catalana amb les comarques del Vallès. De fet, el departament de Territori i Sostenibilitat calcula que cada dia utilitzaran aquesta via 300 busos, entre els quals hi haurà les noves línies de la futura xarxa Exprés.cat. Es tracta de quatre línies que uniran Barcelona -des de l'estació Sagrera-Meridiana- amb Ripollet, Sabadell, Terrassa i Cerdanyola -amb servei a la UAB-, reduint el temps de trajecte.
El nou servei de transport públic, que complementa les línies ja existents, ha estat criticat per la Plataforma per la Promoció del Transport Públic. El seu president, Ricard Riol, creu que multipliquen connexions ja existents, tant en autobús com amb Rodalies, i lamenta que les noves línies no s'hagin dissenyat per millorar la connexió de la capital catalana amb municipis com Badia o Castellar del Vallès. Per la seva part, la Generalitat assegura que la demanda justifica sobradament la implantació d'aquestes connexions ràpides i ja té dissenyades més de 35 noves línies similars a les quatre demarcacions catalanes, que s'hauran de desplegar durant els pròxims anys.