Societat 29/07/2020

Les obres per unir el tramvia per la Diagonal començaran l'any que ve

L'ATM aprova tirar endavant el projecte i la licitació està prevista per a finals d'aquest any

Natàlia Vila
4 min
Imatge de la parada del Tram a la plaça Francesc Macià.

BarcelonaNou pas endavant per unir els tramvies a través de la superfície de la Diagonal de Barcelona. El consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat aquest matí per unanimitat el projecte constructiu per unir aquestes dues infraestructures, tal com ha avançat l'ARA al migdia. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la tinent d'alcalde d'Urbanisme de Barcelona, Janet Sanz, han explicat en roda de premsa els detalls de l'acord que ha servit per desbloquejar el que era el projecte estrella del govern de Colau en matèria de mobilitat.

Les obres, que cosiran el centre de Barcelona amb la perifèria (zona Besòs per una banda durant la primera fase i Sant Just Desvern per l'altra punta en una segona fase de les obres), tindran un cost de gairebé 45 milions d'euros que assumirà totalment la Generalitat. A més, l'Ajuntament de Barcelona té prevista per ara una partida de 35 milions d'euros més que servirà per reurbanitzar tota la Diagonal quan es facin les obres. Des del moment que comencin, està previst que les obres de construcció durin 21 mesos i mig, és a dir, pràcticament dos anys.

Les obres per unir el tramvia per la Diagonal començaran l'any que ve

Aquest primer tram començarà amb la unió del tramvia des de la plaça de les Glòries fins a l'estació de metro de Verdaguer, on es podrà canviar al servei de metro. Es tracta d'un tram d'1,8 quilòmetres de llargària que comptarà amb tres noves parades, Monumental, Sicília i Verdaguer. L'actual parada de Glòries, ha detallat el conseller Calvet, haurà de canviar d'ubicació respecte a on és ara per poder traçar la nova infraestructura.

"A la pràctica, serà una prolongació de la T4 i, quan estigui acabada, permetrà unir Sant Adrià de Besòs amb la parada de metro de Verdaguer", ha concretat Calvet, que ha subratllat que l'acord ha tirat endavant malgrat tots els problemes i polèmiques que ha arrossegat fins ara i durant anys aquesta infraestructura.

Aquesta unió permetrà augmentar els viatgers en 19.000 al dia durant el primer tram de l'obra i, més endavant, quan es finalitzi la segona part amb la unió de tota la Diagonal els viatges augmentaran fins als 110.000 passatgers més per dia, segons els càlculs de l'ATM.

La tinent d'alcaldia d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha tret pit de l'acord i ha remarcat que el moment és l'idoni per ajudar a remuntar l'ocupació. "No hi ha millor moment: per motius de salut, de foment del transport públic i també per ajudar l'ocupació i la reactivació econòmiques, que en aquest context és molt important", ha dit Sanz. "Avançar fins a Verdaguer sense perdre la mirada fins a la plaça de Francesc Macià ens permet connectar el centre neuràlgic de la ciutat amb tot l'àmbit del Besòs, ens permet facilitar la vida a la gent, reactivar la vida i l'economia de la ciutat", ha insistit.

L’escull: gestió pública o privada?

Ni el conseller Calvet ni tampoc la tinent d'alcaldia Sanz han sabut resoldre, però, una de les qüestions principals que ha despertat més polèmica durant els últims anys: qui gestionarà aquesta infraestructura. L'acord polític per ressuscitar aquest projecte estrella de Colau, el gener del 2019, ja va centrar-se en aquest punt un any i mig enrere i es va acabar signant, però amb força reticències per part del grup municipal d'ERC. Mesos abans de la signatura, ERC havia torpedinat els plans de Barcelona en Comú perquè considerava que calia concretar com es garantiria el retorn públic de la inversió –el tramvia l'operen actualment empreses privades–.

Aquesta tarda, el tema tampoc ha quedat resolt. "És cert que no estan tots els temes tancats, de fet hi ha una comissió oberta per estudiar diferents opcions [en relació amb la gestió]. Hi ha unes condicions d'explotació i el futur s'ha d'acabar de debatre", ha esquivat Calvet, que ha subratllat que "en cap cas estan lligats al fet que la gestió sigui 100% pública". Per la seva banda, Sanz ha defensat que el consistori sempre ha argumentat que el projecte ha de ser el millor per a l'àmbit públic.

Per la seva banda, el regidor d'ERC Jordi Coronas ha sentenciat que el seu grup municipal està "sorprès" pel fet que l'Ajuntament "hagi optat per tirar endavant de totes totes una concessió que genera uns beneficis privats absolutament desproporcionats". "No s'ha sigut prou transparent", ha continuat Coronas que ha insistit que el govern de Colau "està sent molt irresponsable acceptant aquestes condicions a canvi de fer el titular". ERC, que subratlla que està en contra del lucre privat en l'explotació del tramvia ha considerat que el pacte de l'any passat -en què les parts es comprometien a ampliar la part pública- no s'està respectant.

Més enllà del control de la infraestructura, aquestes obres coincidiran en el temps amb les del col·lector de Verdaguer, una altra de les operacions prioritàries del govern Colau. Tot i això, tant l'Ajuntament de Barcelona com l'ATM apunten que la compatibilitat no serà un problema, ja que el col·lector és en una punta del traçat i les obres poden començar per l'altre extrem, és a dir, per Glòries. En aquest sentit totes les administracions han remarcat que caldrà un gran esforç de coordinació per no interferir en els calendaris d'altres grans obres que es facin a la ciutat.

stats