EDUCACIÓ
Societat 26/12/2019

El grau online per ser mestre encén les facultats d’educació

La UOC defensa que les 250 places ampliaran l’oferta

Laia Vicens
3 min
Un mestre impartint classe a l’Escola Pia de Granollers, en una imatge d’arxiu.

BarcelonaBatussa entre universitats. La proposta de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) d’un nou grau d’educació primària online per al curs 2021-22 ha topat amb el rebuig frontal de la resta de facultats de Catalunya. En un comunicat conjunt, els degans d’educació de la UB, la UAB, la UdG, la URV, la UdL, l’Abat Oliba, la UIC, la UVic i la URL han posat en dubte que es puguin assolir les “competències relacionals i socials” que necessita un docent sense anar a classe, formant-se per internet.

Els degans argumenten que la formació de mestres en línia “és pràcticament inexistent a la resta d’Europa” i consideren que és un “canvi de model que prima la quantitat sobre la qualitat”. Tot i les crítiques, la UOC assegura que formar-se per internet no vol dir formar-se pitjor. “Em sorprèn que el focus del debat sigui si les classes han de ser presencials o virtuals. El que és important és que siguin de qualitat”, afirma Teresa Guasch, directora dels estudis de psicologia i ciències de l’educació de la UOC, que ja imparteix màsters en educació i graus com psicologia o educació social.

La UOC argumenta que el nou grau online revertiria la falta de places, ja que els graus d’educació tenen molta demanda i presenten bones taxes de rendiment acadèmic i graduació. Aquest és, també, l’argument que esgrimeixen des de la Generalitat, després de l’estudi encarregat per analitzar la viabilitat del grau. Les conclusions són que entre 400 i 600 estudiants catalans d’educació primària es matriculen en universitats online fora de Catalunya, com la Universitat Internacional de la Rioja (UNIR), la de Madrid (Udima), la de València (VIU) o la UNED. Nou de cada deu d’aquests alumnes tenen més de 22 anys, mentre que a les universitats presencials el 90% dels estudiants en tenen entre 18 i 22. “La responsabilitat del Govern és donar una alternativa a aquests 600 estudiants catalans i garantir que tinguin el mateix accés que a la resta d’universitats”, afirma Victòria Girona, directora general d’Universitats.

A més, els estudiants d’educació catalans que es matriculen en universitats online espanyoles s’estalvien les proves d’aptitud personal (PAP), un requisit que és obligatori a Catalunya. “Es degrada el consens i el compromís social i professional que tenim per millorar la formació de mestres a Catalunya i es qüestionen avenços importants, com l’existència de les proves PAP”, afirmen els degans al seu comunicat. Aquestes proves descarten el 40% d’aspirants a ser mestre cada any. Davant els temors, tant la UOC com la Generalitat deixen clar que les PAP seran un requisit indispensable per matricular-se al grau online.

Garantir que tothom fa les PAP

Les PAP es fan des de fa tres anys i s’emmarquen en el programa MIF (Govern i universitats), que des del 2013 promou mesures per prestigiar l’ofici de mestre, per exemple, endurint l’entrada a la universitat. Primer es va exigir una nota mínima de 4 a català i castellà a la selectivitat i una mitjana de 5 entre les dues matèries, una mesura que va fer caure un de cada deu aspirants. Després es van implantar les PAP, que avaluen la competència comunicativa, el raonament crític i la competència lògica i matemàtica. El coordinador del MIF, Jaume Ametller, assegura que “comparteix la preocupació” dels degans davant la possibilitat d’un grau online de magisteri, però reconeix que el MIF no té una postura oficial sobre la formació online perquè s’ha centrat en temes com les PAP o la reformulació de les pràctiques durant la carrera. “Hi ha preocupació i incertesa, però no està en mans del MIF”, afirma. La conselleria d’Educació tampoc ha valorat la proposta perquè considera que és un tema d’Universitats, que depèn d’una altra conselleria, la d’Empresa i Coneixement.

Ara mateix s’ofereixen unes 1.100 places del grau d’educació primària en universitats públiques catalanes, amb notes de tall que van des del 5 (UVic) fins al 9,4 (UAB), i 280 més a les universitats privades, que no requereixen nota mínima. Els plans de la UOC passen per oferir 250 places per a estudiants catalans (que sí que hauran de fer abans les PAP) i 250 més per a alumnes de la resta de l’Estat.

stats