Societat 18/02/2020

El metro tindrà pantalles informatives "per evitar que en uns vagons s'hi vagi com anxoves i els altres estiguin buits"

TMB prova una pantalla que indica quins cotxes van més plens

Germán Aranda
3 min
Imatge de la pantalla d'informació a l'estació del metro

BarcelonaQuatre ninots blaus en una pantalla: si se n'encenen dos "és que comença a estar ple", si se n'encenen tres "és que està força ple" i si se n'encenen quatre, "millor que evitis aquest vagó". Així ha explicat aquest dimarts el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Gerardo Lertxundi, el pla pilot que s'instal·larà a tres estacions de la línia 5 durant els pròxims dos anys per mesurar quins vagons van més plens perquè el passatger pugui escollir.

La idea és "evitar que en uns vagons els passatgers vagin com anxoves i els altres estiguin buits", i les pantalles de 37 polzades serviran "per compartir una informació que TMB ja té", com ha explicat Rosa Alarcón, presidenta de TMB. Els directius de l'entitat de transports han detallat que al terra dels vagons "hi ha uns sensors que pesen l'interior del vagó" i amb aquesta informació, calculant el pes mitjà dels passatgers, s'estima el nivell d'ocupació.

La iniciativa s'ha presentat aquest dimarts al migdia a l'andana d'Hospital Clínic, una de les tres estacions on es provarà el nou sistema. Entença i Sants-Estació seran les altres, i abans no acabi la prova TMB podria ampliar-la a la resta de la línia 5, ja que és, "juntament amb la L1, la que va més carregada", ha explicat Alarcón, i a més està plenament digitalitzada.

Lertxundi ha dit que en hora punta un tren pot arribar a tenir 1.000 passatgers a l'interior, amb unes dues o tres persones per metre quadrat. És per això que, a més de les pantalles informatives, TMB ha incorporat set nou trens a la línia. Alarcón ha explicat que des de les administracions metropolitanes són "conscients de l'esforç que es demana a la ciutadania amb la zona de baixes emissions", que restringeix el trànsit de cotxes a Barcelona, i que per tant el repte és "millorar l'experiència del viatge al metro". En aquest sentit, les pantalles ajudaran "a la comoditat dels usuaris" i afavoriran "que es pugui llegir al metro" i, sobretot, "trobar els seients reservats". En aquest sentit Alarcón ha ressaltat la importància de "cedir els seients i mirar al voltant abans de seure-hi".

El projecte pilot ha costat 100.000 euros, comptant el 'software', la instal·lació i el manteniment per dos anys. La digitalització de la línia permet als tècnics conèixer altres informacions de dins dels vagons, com per exemple la temperatura, però la càrrega serà la primera que es donarà a conèixer als usuaris.

El servei s'assembla, més limitat, al que ja ofereix Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, a través de la seva apli Geotren. A més d'informar en temps real i al mòbil sobre com de plens estan alguns dels trens i els seus respectius vagons, l'apli també concreta on es troben alguns combois de les línies del Vallès i del Baix Llobregat. FGC, tanmateix, no ofereix el servei de pantalles a les estacions.

stats