El pla pilot de la T-Mobilitat s'endarrereix un any

Els responsables del projecte volen implantar-lo el 2017 i, previsiblement, a la L9 sud

El pla pilot de la T-Mobilitat s'aplicarà a finals del 2017, un any després del que estava previst. La " complexitat del sistema" i la necessitat que el projecte sigui " fiable i eficaç" des del minut zero són les dues raons que el director de la T-Mobilitat, Ramon Bacardí, ha explicat per justificar el retard. El sistema de la T-Mobilitat agrupa uns 75 operadors només a l'àrea metropolitana, i està previst que a finals del 2018 estigui instal·lat a tota l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

La T-Mobilitat serà un únic dispositiu que  substituirà les actuals targetes de cartró amb banda magnètica. La nova targeta serà de plàstic, recarregable, amb un xip i de 'contactless' incorporat. "Serà com un ordinador petit", descriu Bacardí, i permetrà moure's per les diferents línies de metro i tren. Però el director de la T-Mobilitat també preveu que aquestes targetes puguin servir, per exemple, per al Bicing, per als pàrquings o per a les autopistes. Els telèfons mòbils que tinguin un xips NFC també podran servir com a targetes per moure's a través del transport públic.

Tot i que encara ho han d'acabar d'estudiar, els responsables de la T-Mobilitat pensen en la L9, que arriba fins a l'aeroport com a conillet d'índies per començar a aplicar aquesta targeta a finals del 2017, perquè és una de les que té " menys afluència de passatgers i on s'ajunten diferents tipus de bitllets".

En el proper Mobile World Congress es presentaran els primers prototips de les màquines que es faran servir per validar les targetes noves. En total, el projecte en preveu dissenyar unes 15.000, entre validadores a les estacions i terminals als mateixos autobusos. El cost de la T-Mobilitat serà de 56 milions d'euros, uns diners que inclouen el desplegament de tot el projecte, la creació de les màquines, el desenvolupament de les aplicacions web per recarregar les targetes i també les aplicacions per als telèfons mòbils, entre altres.

En altres ciutats europees, com Londres, ja existeix una targeta d'aquestes característiques, però segons Barcardí, " no és tan sofisticada com la T-Mobilitat". La gestió d'aquestes targetes és de l'ATM (Autoritat del Transport Metropolità) i, segons Bacardí, no està previst que les tarifes variïn. Només ho faran si es detecten nivells alts de contaminació, llavors "baixaran les tarifes de forma temporal" per incentivar l'ús del transport públic i reduir l'ús dels vehicles privats.

Més continguts de