Mobilitat
Societat 08/11/2021

"He arribat una hora i quart abans a la feina; tant de bo haguéssim tingut el servei fa mesos"

El primer dia laborable de la prolongació de la L10 a la Zona Franca alleugereix el trajecte als treballadors i fascina els curiosos

3 min
Un usuari de la L10 aquest dilluns al matí, durant el primer dia laborable de posada en marxa del servei

Barcelona"Això és una meravella, estic fent un vídeo i tot, no m'ho crec", respon el Joel Pinto, que treballa al magatzem logístic d'Amazon, a la Zona Franca. Contesta sense deixar de gravar amb el seu mòbil la catenària de l'acabada d'estrenar L10 Sud del metro, que des de diumenge s'endinsa dins de la part més industrial del polígon amb tres noves parades: Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i ZAL/Riu Vell. Aquest dilluns el servei passa la primera prova de foc en dia laborable. "Avui m'he llevat com cada dia a les 4 a casa meva a Terrassa i he arribat a la feina una hora i quart abans! He hagut d'esperar-me fora que comencés el meu torn. Sense passar fred; sense caminar mitja hora pel polígon. Demà aprofitaré per dormir, ¿tu saps el que és això per a mi? Tant de bo haguéssim tingut abans aquest servei fa mesos", diu Pinto.

Com ell, centenars de treballadors de la Zona Franca feia anys que seguien de prop les obres de la L10 i, en concret, feia mesos que esperaven la inauguració d'aquesta prolongació de la línia -que s'havia d'obrir al públic a l'abril- per poder arribar més fàcilment fins al seu lloc de feina. De fet, el trànsit de treballadors que han optat pel metro, sobretot a primera hora, ja s'ha notat aquest dilluns. "Entre les 5 i les 7 del matí sí que s'ha vist molt de moviment", apunta un dels operaris d'informació del metro. "Feia molta falta; cada vegada que passava per davant caminant els preguntava als operaris: «¿Què, quan obriu?»", diu un altre treballador que prefereix no donar el seu nom. "Abans molts feien el camí pel polígon amb els busos, caminant i últimament molts en patinet", confirma l'operari de TMB. "Una alegria, ja era hora!", diu un altre empleat del polígon quan surt del comboi, a pas ràpid.

Vídeo del túnel de la L10 abans de sortir a l'exterior en el nou tram de la Zona Franca

Estacions exteriors i metro sense conductor

A partir de les nou del matí el flux de treballadors a les andanes ha deixat pas als ciutadans curiosos i als aficionats als trens, que també han aprofitat per explorar les noves estacions -les primers del metro que són exteriors i lluminoses- per sobre del nivell del mar, i sobretot els combois que, a la L10, funcionen de manera automàtica sense conductor. Entre tots els curiosos, el Larik Gevich, de 12 anys, no es perdia detall. Enganxat a la finestra del primer comboi, com si en fos el conductor, ha gravat tot el trajecte en vídeo. "Té un trastorn de l'espectre autista i és un enamorat del transport públic, s'ho sap tot, pots preguntar-li qualsevol cosa", explica el seu pare, el Juan Carlos, emocionat. "Aquesta línia s'hauria d'haver inaugurat l'abril del 2021 -s'afanya a explicar el Larik-. Però una fallada tècnica en el sistema de frenada va aturar la posada en marxa; això van dir els polítics", afina el noi, que mentre parla no pot deixar de mirar tota l'estació.

El retard en la posada en marxa és un dels temes que més comenten els aficionats al transport ferroviari. "No em crec que hi hagués cap problema; el que devia passar és que el govern estava en funcions i van esperar al nou per poder tallar la cinta i fer-se la fotografia", especula l'Antonio, de 33 anys, aficionat i estudiant per a conductor d'autobusos. "Han sigut no mesos, no... anys de retard", afegeix el Manolo, que abans d'estar jubilat treballava a la Zona Franca i ara fa el trajecte "per nostàlgia". "Mare meva, com hauria canviat la meva vida si jo hagués tingut aquest servei per venir a treballar", lamenta.

Aquesta és la quarta ampliació de la L10 Sud, que es va obrir inicialment amb cinc estacions (de Foc a Collblanc) el setembre del 2018. Ara, aquest últim tram en terreny industrial amplia la xarxa de metro a Barcelona fins als 124,7 quilòmetres i 164 estacions. En Larik se les coneix perfectament bé: "Ara anirem a Glòries i el més ràpid serà fer la L10 fins a Torrassa, allà agafar la L1, la vermella, i directes fins a Glòries; crec que és el càlcul més ràpid", li diu al seu pare, mentre marxen tots dos amb el somriure sota la mascareta.

stats