MOBILITAT

El repte del sector a Espanya: no perdre el tren del cotxe net

Els fabricants veuen una oportunitat de canvi amb la zona de baixes emissions

Espanya és el novè productor mundial de cotxes i el segon d’Europa. Però els models amb combustibles alternatius encara són molt pocs. El 2018 es van fabricar poc més de 53.000 vehicles propulsats amb combustibles alternatius, dels quals només 17.600 eren models elèctrics, el 0,62% del total. El 2019, entre el gener i el novembre, s’han matriculat 137.430 turismes amb combustibles alternatius, un 40% més que en el mateix període de l’any passat. Però només són l’11,9% dels cotxes matriculats a l’Estat.

La patronal dels fabricants, Anfac, veu amb bons ulls mesures per limitar els cotxes més contaminants, com la zona de baixes emissions, i impulsar la renovació del parc automobilístic, envellit, en què els cotxes tenen més de 12 anys d’antiguitat de mitjana. Però la patronal reconeix que Espanya va a la cua d’Europa en la introducció del vehicle net. Per a la indústria espanyola el repte és molt important. Molt pocs models elèctrics es fabriquen a Espanya i encara no hi ha cap planta de bateries a l’Estat. Anfac demana ajudes públiques per impulsar el cotxe elèctric.

Comença la zona de baixes emissions, un primer pas per a un aire més net

Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya, va assegurar fa uns mesos que “els cotxes elèctrics encara són cars” i indica que “si no s’abarateixen o s’afegeixen incentius per a la compra, anirem malament”. La clau, en la seva opinió, és que els fabricants “facin els deures” i abaixin els preus i que les administracions impulsin ajuts a la compra de cotxes nous.

Marco Toro, conseller director general de Nissan Iberia, creu que el futur del sector passa pel cotxe elèctric i indica que hi ha d’haver plans de les administracions estables en el temps per impulsar el vehicle elèctric i que s’ha reduir l’IVA, a més d’homogeneïtzar les mesures per a l’ús del vehicle elèctric a tot l’Estat, segons va exposar durant la Cimera del Clima de Madrid. Seat, primer fabricant espanyol, acaba de llançar el seu primer vehicle 100% elèctric: el Mii, que es fabrica a Bratislava. El seu futur model el-Born, un prototip sobre la nova plataforma MEB del grup Volkswagen, que serà 100% elèctric, es farà a Alemanya.

El retard en el llançament i producció de cotxes elèctrics a Espanya fa patir els sindicats. “Si es perd aquest tren, malgrat les actuals grans produccions, vendes i exportacions, d’aquí tres o quatre anys hi podria haver problemes”, diu Matías Carnero, president del comitè d’empresa de Seat. A més, recorda que el cotxe elèctric és molt més simple pel que fa a la mecànica i que això significa que necessita un 30% menys de mà d’obra, cosa que pot tenir un important impacte en un sector que dona ocupació al 9% de la població activa espanyola, més de dos milions de persones.

Grans inversions i multes

L’electrificació mourà molts recursos. El grup Volkswagen -al qual pertany Seat- invertirà fins a 44.000 milions d’euros en electrificació, digitalització, mobilitat i conducció autònoma fins al 2023, segons va anunciar al Saló de Ginebra. Això sí, es perdran uns 7.000 llocs de treball a tot el món. A més, el 2020 entra en vigor la nova norma que estableix que els cotxes venuts per cada marca no podran sobrepassar de mitjana els 95 grams de CO 2 per quilòmetre a Europa, davant dels 130 grams actuals. Sobrepassar el límit tindrà fortes sancions.

Evitar aquestes multes i rebaixar les emissions suposarà grans inversions i les marques s’esforçaran en vendre cotxes més verds. L’altre fabricant amb plantes a Catalunya, Nissan, malgrat que no passa pel seu millor moment, ha apostat per la furgoneta elèctrica e-NV200, que es munta a la Zona Franca. La logística urbana demana vehicles de repartiment verds. El 2019 la producció d’aquesta furgoneta elèctrica ha augmentat un 120%, i el 2020 comença amb un nou augment per passar de 79 a 100 vehicles diaris.