Salut

Infectar-se del VIH a l'espera de la píndola preventiva: "He estat anys a la llista"

Almenys una vintena de persones pendents del tractament ja han donat positiu a Barcelona

Tractament preventiu del VIH.
4 min

Barcelona"He hagut de canviar la meva vida per complet. No em sembla normal haver-me infectat després d'anys esperant el tractament. És un problema del sistema sanitari", es queixa el Martí [nom fictici per preservar la seva identitat], que ha estat més de dos anys i mig a la llista d'espera per la píndola preventiva del VIH, un tractament anomenat profilaxi de preexposició (PrEP). Fnalment, s'ha acabat contagiant i, com ell, almenys una vintena de persones més ho han fet per culpa de la manca d'accessibilitat al tractament, segons denuncia el BCN Checkpoint, centre de referència del control de la infecció a Catalunya. Fonts consultades per l'ARA avisen que, o hi ha una inversió més gran per agilitzar l'accés a la PrEP, o hi haurà més casos.

"En els pròxims mesos hi haurà una desena d'infectats més. I això només és una mostra", avisa el director del BCN Checkpoint, Ferran Pujol, que explica que hi ha més de 4.000 persones pendents de començar el tractament. Al centre, però, no donen l'abast. Des del Govern afirmen que el temps d'espera per accedir-hi és "variable", amb "més retards" a Barcelona, però la realitat és que no se sap quantes persones hi ha a la llista d'espera. "No es pot saber quanta gent hi ha en espera perquè som els únics que tenim una llista; la resta de centres no tenen persones registrades", sosté Pujol.

En Martí té 43 anys, viu a Barcelona des del 2013 i assegura que no té pràctiques sexuals de risc. Per motius laborals, a partir del 2020 va començar a viatjar molt fora d'Europa i es va apuntar a la llista d'espera del BCN Checkpoint per aconseguir la PrEP. D'altra banda, va demanar el tractament al sistema públic de salut, però el professional que el va atendre va considerar que no era un "perfil prioritari", ja que no tenia "pràctiques de risc" que l'exposessin a una potencial infecció. Així, va decidir esperar a rebre el tractament de la mà del centre comunitari.

No va ser fins que va fer un control rutinari després d'anys d'espera pel tractament preventiu que es va assabentar que era seropositiu. "Jo vaig fer el que havia de fer, em va sorprendre molt el resultat, no m'ho esperava. Ara m'estic adaptant a la meva nova vida, ha sigut molt dur", explica el Martí, que agraeix el suport dels seus amics en tot aquest procés, alguns dels quals també tenen la infecció i l'han ajudat molt des que va rebre la notícia. Com ell, almenys ja hi ha una vintena de persones que s'han infectat tot i voler fer el tractament i Pujol creu que el nombre d'afectats és més gran. "No tothom que vol fer PrEP és a la llista d'espera, segurament hi ha molta gent que la vol prendre que s'arrisca a infectar-se ara mateix", avisa.

El Govern "tira pilotes fora"

Els professionals del BCN Checkpoint es queixen perquè no tenen prou recursos per atendre tothom i acusen el Govern de "tirar pilotes fora" quan es parla d'accés a la PrEP. Segons el departament Salut, el nombre de persones pendents d'accedir-hi "podria oscil·lar entre els 3.000 i els 5.000", però l'expert posa en dubta les dades. El Govern justifica no saber el nombre de persones que volen iniciar el tractament pel fet que "una mateixa persona pot estar inscrita en més d'un centre de manera simultània i, fins i tot, haver-lo iniciat ja". Ara bé, molts d'aquests centres no tenen llista d'espera, i els que en tenen, com el BCN Checkpoint, s'han assegurat d'evitar aquestes situacions.

"Hem comparat les dades amb les d'altres centres per netejar duplicitats i podem assegurar que només al nostre centre hi ha més de 4.000 persones esperant", assegura Pujol, que avisa que si no es destinen més recursos el temps per aconseguir la PrEP no deixarà de créixer. Salut calcula que a Catalunya hi viuen 33.479 persones amb el VIH i destaca que, entre el 2020 i el 2024, el nombre de persones en tractament s'ha multiplicat per quatre, passant de 2.500 a 10.500. Pujol creu que si es millorés l'accessibilitat les dades serien molt més altes, per la qual cosa defensa que s'han "d'evitar discursos triomfalistes".

Davant d'aquest escenari, el Martí recomana a totes les persones que segueixen a la llista que es desplacin a altres llocs, fora de Barcelona, on l'accés a la PrEP sigui més àgil. "Que comencin com més aviat millor", diu. Ell haurà de medicar-se de per vida. El BCN Checkpoint ja ha començat les obres per mudar-se a un edifici més gran a partir del febrer de l'any que ve per revertir les llistes d'espera, però des del centre demanen a Salut més recursos per poder assumir el màxim de persones possible.

Més despesa sanitària

Les persones infectades suposen una despesa sanitària més alta que les persones que estan en tractament. Segons un estudi sobre el cost-efectivitat del tractament preventiu del VIH publicat a la revista PLOS One, la despesa anual de la PrEP per persona a Catalunya és de 1.433 euros, mentre que el cost anual d'una persona infectada és de 8.534 euros durant el primer any i de 7.451 euros els anys posteriors al diagnòstic. "Però no ho vull mirar només des del punt de vista economicista; la PrEP s'hauria de proporcionar a tothom qui la demana. S'estan vulnerant els seus drets", afirma Pujol.

L'amenaça Trump

Fora de Catalunya el control del VIH està en perill en molts països. Les retallades del fons de cooperació nord-americà USAID que ha fet l'administració de Donald Trump amenaça amb revertir els avenços assolits els últims 25 anys i ha posat en alerta els organismes que vetllen per la salut global. Les Nacions Unides van quantificar, a finals de març, les afectacions en la prevenció i el tractament del VIH i va arribar a la conclusió que això pot provocar fins a 2.000 infeccions diàries.

stats