Trànsit
Societat Successos 01/07/2023

Menys morts a les carreteres respecte al 2022, també a l'AP-7

En els sis primers mesos del 2023 han perdut la vida 71 persones en accidents de trànsit, onze menys que l'any anterior

Ara
3 min
Restes d'un accident mortal a Llinars del Vallès.

BarcelonaEl nombre de morts en accidents de trànsit a les carreteres catalanes ha baixat un 13,4% els sis primers mesos de l'any respecte al mateix període del 2022, i la via que més ha notat aquest descens de víctimes mortals és l'autopista AP-7, amb un 56% menys. Aquest és el balanç del primer semestre del 2023 publicat aquest dissabte pel Servei Català de Trànsit. Les dades difoses revelen que entre l'1 de gener i el 30 de juny d'aquest any han mort 71 persones en 62 accidents de trànsit. En el mateix període de l'any passat en van morir 82 en 74 sinistres, fet que suposa una reducció del 13% en el nombre de morts i del 16% pel que fa als accidents. En canvi, la xifra de ferits greus ha crescut un 16%. 

Trànsit té com a any de referència el 2019, ja que va ser l’últim en condicions completament normals abans que esclatés la pandèmia del coronavirus, i el descens de víctimes ha estat del 13,4% i del 21,5% en accidents mortals. Aquest mes de juny també s’ha mantingut la tendència a la baixa: s’han registrat 10 defuncions, dues menys que el mateix mes del 2022 i tres menys que el 2019. L’informe també subratlla que més de la meitat dels accidents amb víctimes mortals (52%) van passar en cap de setmana i en el 70% dels casos hi havia més d’un vehicle implicat. Els xocs mortals són gairebé un terç dels accidents mortals. 

Pel que fa a les carreteres, l’autopista AP-7 continua sent la via amb més accidents mortals: 7 víctimes aquest semestre. Amb tot, enguany s'ha constatat el descens més gran en el nombre de morts respecte a l'any passat. El 2022 en van ser 16, el doble. De fet, fa just un any Trànsit admetia la seva preocupació davant l'elevada sinistralitat d'aquesta via.

La carretera N-340 ha sumat els últims sis mesos 4 víctimes mortals, les mateixes que la C-32. La A-2, la C-37, la C-53 i la TV-3022 han sumat 3 morts cadascuna. Trànsit puntualitza que en tots dos casos els morts van ser en un sol accident. En concret, van ser a la Fuliola, a la comarca de l'Urgell, i al Perelló, al Baix Ebre.

Més sinistres a Lleida

Els sinistres han baixat aquests sis mesos en totes les demarcacions, llevat de Lleida, on han pujat respecte al 2022. A les carreteres de Barcelona s'han comptabilitzat 29 víctimes mortals, nou menys que el 2022 i, per tant, un 24% menys que l'any passat. Les comarques barcelonines amb més accidents han estat les del Vallès Occidental i el Baix Llobregat, amb sis i cinc morts, respectivament.

A les carreteres de Tarragona han mort 19 persones, 4 menys que el 2022. Les dues comarques amb més morts han estat l'Alt Camp, amb 6, i el Baix Ebre, amb 5. A Girona sumen 11 persones mortes, 4 menys que en el mateix període del 2022. La comarca de l'Alt Empordà, amb 7 víctimes mortals, és la que registra més defuncions. En canvi, a Lleida, la xifra de morts ha pujat. En aquests sis mesos s'han registrat 12 morts, el doble que en el mateix període del 2022. Les comarques lleidatanes amb més morts són les d'Urgell (5) i Segarra (3).

Els motoristes tenen més risc

El balanç semestral de Trànsit torna a deixar clar que els motoristes són el col·lectiu més vulnerable a les carreteres, amb un terç de les defuncions (24 de 71). També al juny: 5 dels 10 morts pilotaven una moto. La Generalitat atribueix aquest repunt a l’arribada del bon temps, si bé aquesta tendència ve de lluny. El primer semestre de l'any passat van perdre la vida 19 motoristes, i el del 2019, 25.

En aquests sis mesos també han mort a la carretera 6 vianants (3 menys que el 2022) i 1 ciclista (2 menys que el passat exercici). Motoristes, ciclistes i vianants sumen el 45% de les víctimes mortals a les carreteres aquest semestre. També es manté la tendència històrica que els homes moren més a les carreteres: només 10 de les 71 víctimes eren dones –4 conductores, 3 passatgeres i 2 vianants–. Dels homes morts, 43 eren conductors; 10, passatgers, i 5, vianants. Ells també representen el 75% dels ferits greus. Per edats, la franja amb més morts és la compresa entre els 45 i els 54 anys, amb 16 víctimes; i la d'entre 35 i 44 anys, amb 13. Entre aquests col·lectius sumen el 41% del total de morts.

Mor un motorista de 48 anys a la N-260 a Toses

Aquest dissabte, primer dia de juliol, un motorista de 48 anys ha mort en una sortida a la N-260 a Toses (Ripollès). Per causes que encara s'estan investigant, ha sortit de la via. Amb aquesta víctima, són 72 les persones que han mort en accident a la xarxa viària interurbana de Catalunya aquest 2023. Els serveis d'emergències han rebut l'avís a les 10.26 del matí. Fins al lloc de l'accident, al punt quilomètric 139,5, s'hi han desplaçat quatre patrulles dels Mossos d'Esquadra, dues dotacions dels Bombers, una unitat conjunta de GRAE i SEM i una ambulància i dos helicòpters medicalitzats del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), que no han pogut fer res per salvar-li la vida. 

stats