Aerolínies
Societat 04/11/2022

Un coet xinès sense control atura el trànsit aeri i provoca nombrosos retards

La interrupció ha durat 40 minuts però les demores al Prat poden allargar-se tot el dia

4 min
Usuaris de l'Aeroport davant els cartells d'informació d'Aena sobre els retards en els vols d'aquest divendres

BarcelonaMatí d'alteracions als aeroports de Catalunya i també en altres punts de l'Estat. Un coet espacial xinès de 18 metres de llarg i 23 tones de pes, anomenat CZ-5B, que volava sense control en el seu retorn a l'atmosfera, ha obligat a aturar completament tot l'espai aeri català durant 40 minuts aquest divendres al matí, entre les 9.38 h i les 10.18 h. Durant el seu viatge erràtic fins a l'oceà Pacífic –on finalment ha caigut al mar, tal com estava previst– cap avió ha pogut sobrevolar, enlairar-se o aterrar dins de l'espai català, per qüestions de seguretat, amb l'objectiu de minimitzar el risc de topada amb qualsevol deixalla espacial no controlada.

La restricció també ha afectat altres punts d'Espanya com Madrid, Castella i Lleó, l'Aragó, Navarra, la Rioja i les illes Balears, i fins i tot alguns aeroports del sud de França, com el de Marsella. De fet, Enaire, l'empresa pública espanyola que gestiona la navegació d'avions, ha informat que la barrera d'exclusió aèria s'ha estès en 100 quilòmetres a banda i banda de l'òrbita del coet, després d'haver monitoritzat "en tot moment" la seva trajectòria a través de diferents organismes i institucions nacionals i internacionals.

En total, s'han vist afectats 157 vols a l'aeroport del Prat, dels quals 66 han acumulat retards superiors als 15 minuts, i dos més al de Girona-Costa Brava, mentre que a Reus l'aturada no ha tingut afectacions. Aena ha demanat als usuaris que es posin en contacte amb les companyies per conèixer els possibles retards en els vols, que es podrien allargar durant tot el dia.

"Tot plegat, de pel·lícula": desconcert a l'aeroport del Prat

Al Prat, l'aturada sobtada dels vols –que, a més, ha coincidit amb la segona jornada de vaga dels tripulants de cabina de Vueling– ha agafat molts dels passatgers afectats quan ja estaven embarcant o dins de l'avió, on s'han hagut d'esperar.

La perplexitat s'ha estès, en un primer moment, a les xarxes socials: "Embarcat en un vol de 50 minuts. Ara estem aturats dues hores dins l'avió perquè, i no estic fent broma, «Madrid i Barcelona han tancat l'espai aeri per un coet xinès incontrolat caient des de l'espai»", deia un dels missatges a Twitter.

A la T1 del Prat, mentre els taulells seguien facturant passatgers, a la planta inferior (a la zona d'arribades) el caos ja es començava a notar. "Què està passant? Fa dues hores que estic esperant una persona que ve de Newark. L'avió havia d'arribar a les 9 del matí i ara diuen que fins a les 11 res de res", es preguntava Daniel Mestres davant del panell de les arribades. "M'han dit una cosa d'un coet xinès, però no sé si m'ho he de creure o no", dubtava.

Un cop l'espai ha reobert, el Prat s'ha convertit a poc a poc en el formiguer que és habitualment. Els primers passatgers que han arribat (i que han patit retards d'entre 40 minuts i dues hores) explicaven com havien viscut el moment, entre riures i nervis. "Quan ja érem dins l'avió el comandant ha dit que no podíem enlairar-nos perquè hi havia un coet xinès descontrolat volant sobre l'espai aeri català i que ens havíem d'esperar que caigués. La veritat és que hi ha hagut riures", admet la Paula, que volava des de Palma. "Ha caigut ja o no? Ha passat res? El que importa és que no ens ha caigut a sobre, que això sempre està bé", ironitzava.

No és l'única passatgera que explicava la situació amb sensació de surrealisme. "Ha estat tot plegat molt de pel·lícula", resumeix l'Antònia, que també ve de les Balears. El Braulio, que venia de la Corunya, relatava que al seu avió pràcticament tothom s'havia posat a riure. "La veritat és que no he tingut cap sensació de por, més aviat de conya", relata la Cristina, que anava al mateix vol. "L'avió ha estat fent voltes sobre un mateix punt, a l'aire, per fer temps, i hem aprofitat per mirar les vistes", afegeix amb un somriure.

No tothom, però, s'ho ha pres a la lleugera. "A nosaltres ens han informat quan ja érem dins de l'avió i la veritat és que jo m'he posat una mica nerviós", confessa l'Ivan, que també volava des de Mallorca. "Al meu voltant hi ha hagut gent que s'ha enfadat perquè aquest retard els ha fet perdre una altra connexió. Aquests no reien, no", explica. "Nosaltres entre el coet i la vaga de Vueling ja donem el nostre primer dia de vacances a Florència per perdut", es resignava la Paula, que ja havia assumit que aquest divendres necessitaria molta paciència.

El mètode xinès

No és el primer cop que la Xina fa saltar les alarmes aèries després de deixar caure sense control algun aparell des de l'espai, en el marc del seu programa per posar en òrbita la seva pròpia estació espacial. Així, en els diferents viatges per dur peces fins a aquesta infraestructura espacial, l'agència xinesa opta sempre per deixar que els coets propulsors (els que ajuden les naus a enlairar-se) caiguin de nou sobre la Terra un cop es desenganxen de la nau principal, en aquest cas la Llarga Marxa-5B. L'estratègia és diferent de la que utilitzen altres agències espacials, que intencionadament fan que els coets es desprenguin i caiguin mesuradament sobre certes zones de l'oceà.

La previsió de la Xina és que, durant el seu viatge de caiguda, aquests aparells s'incendiïn i es desintegrin per la fricció que provoca l'entrada a l'atmosfera. Això, però, no sempre passa. De fet, aquesta vegada els científics havien alertat que per les dimensions i el pes del coet era molt possible que no quedés totalment destruït sinó que es desfés en petites peces i que alguna acabés impactant sobre algun punt de la Terra no controlat, un fet que la NASA ja ha titllat d'irresponsable en altres ocasions.

stats