SANT JORDI
Societat 21/04/2015

El viatge transoceànic de la rosa

Es preveu vendre 6 milions d’exemplars a tot Catalunya, una xifra similar a la dels últims tres anys

Thaïs Gutiérrez
4 min
ORIGEN DIVERS  El 60% de les roses que hi ha als carrers amb motiu de la diada de Sant Jordi provenen de Colòmbia i de l’Equador,  dos països productors mundials de flors. Viatgen en camions i avions refrigerats, agrupades en caixes de 400 unitats que en conserven la frescor. El periple fins a arribar a Mercabarna, però, dura tres dies com a màxim.

BarcelonaLes roses que dijous ompliran els carrers de Catalunya amb motiu de Sant Jordi acumulen molts més quilòmetres dels que ens podem imaginar quan en regalem una a algú estimat. El 60% de les roses que es compraran aquell dia provenen de Sud-amèrica, concretament de Colòmbia (35%) i l’Equador (25%), mentre que un 30% vénen d’Holanda. De fet, només un 5% de les roses de Sant Jordi són de producció catalana i un altre 5% prové de zones productives de la resta d’Espanya. “És impossible que Catalunya i l’Estat puguin produir els milions de roses que es vendran per Sant Jordi i per això les hem d’anar a buscar fora”, diuen des de Mercabarna.

Miquel Batlle, president de l’associació de majoristes de Mercabarna-flor, explica que Colòmbia és la gran productora de roses del món, amb “finques molt grans, que tenen un gran capacitat i produeixen milers de roses anualment que van a parar, sobretot, als Estats Units”. Tot i això, els colombians ja saben que “el 23 d’abril és la festa de Sant Jordi a Catalunya i que en un mes tenen una demanda espectacular”, destaca Batlle. Les tres zones d’on provenen les flors que es vendran per Sant Jordi són Antioquia, la Sabana de Bogotà i l’Eje Cafetero. “Són àrees de muntanya, amb temperatures regulars i fresquetes, ideals per a les roses, que són flors que no volen temperatures gaire extremes”, explica Batlle. En el cas de l’Equador les roses es cultiven a Guayaquil en finques més petites i amb menys capacitat productiva que durant l’any cultiven flors sobretot per al mercat rus i els països de l’est d’Europa.

Avions refrigerats

Però ¿com arriben des d’aquestes zones muntanyoses de l’Amèrica del Sud fins a casa nostra? “Des que les tallen fins que arriben a destí passen com a molt tres dies”, explica el president dels majoristes. I és que el viatge el fan en avió. “Les tallen i les posen en caixes que en conserven la frescor, 400 roses en una caixa, i les porten en camions frigorífics fins a l’aeroport. Les traslladen en avions que també estan refrigerats per mantenir-les en bon estat. Un cop arriben al Prat els majoristes les guarden unes quantes hores en fresc, les hidraten i així es refan i agafen forces”, explica Batlle. En el cas de les roses holandeses el transport es fa en camions, on les roses viatgen refrigerades i amb aigua, per mantenir-les hidratades i garantir que estan en bon estat quan arriben a Catalunya.

Un cop ja tenim la rosa a casa, “si li apliquem bones cures”, com diu Batlle, pot durar encara una setmana, molt lluny de la muntanya on ha crescut. “Per fer-la durar se li ha de fer un tall en diagonal per donar-li la màxima superfície perquè s’hidrati i cal canviar-li l’aigua cada dos o tres dies”, diu l’expert, que afegeix algun truc: “Si posem una aspirina a l’aigua també ajudem a fer-la durar”.

Des de Mercabarna-flor preveuen que aquest 2015 les vendes segueixin la tendència dels últims tres anys, amb uns 6 milions de roses venudes a tot Catalunya, cosa que suposa el 30% del total de les vendes en tot l’any. Els productors esperen que la baixada de l’IVA -que ha passat del 21% al 10%- ajudi a animar les vendes. Pel que fa als preus s’espera que es mantinguin i que les roses costin entre 3 i 4 euros. Aquestes previsions es fan tenint en compte la millora del consum i que la diada cau en dia laborable, cosa que fa pensar que hi haurà molta gent al carrer disposada a comprar.

Les que tenen més èxit continuen sent les tradicionals roses vermelles, que suposen un 80% de les vendes de Sant Jordi, amb més de 30 varietats de colors vermells. La més venuda és la freedom, que prové precisament de Colòmbia i de l’Equador, i que destaca pel seu color vermell intens, perquè té poques punxes i per la seva resistència. La segona més venuda és la red naomi, amb molts pètals i un toc vellutat molt atractiu que es cultiva a Colòmbia i també a Holanda. Tot i això, els venedors de roses han començat a detectar que el públic té ganes d’innovar quan arriba Sant Jordi i, mentre que l’any passat les roses de colors eren només un 10% del total, enguany ja n’hi haurà un 20% de diferents colors, entre els quals destaquen el blanc, el groc i les roses tintades.

Innovació i abaixar preus: dues estratègies per captar compradors

Les floristeries tenen en la diada de Sant Jordi una cita ineludible i molt especial. Tot i que obren tot l’any, saben que el 23 d’abril hi ha molta gent buscant una flor i, malgrat la competència ferotge als carrers, miren d’adaptar-se al que busquen els compradors.

És el cas de Maria Ponsà Flors, a la rambla de Catalunya, 134, que reconeix que enguany han decidit abaixar els preus fins als 5 o 6 euros per model, i han incorporat noves tendències, com una rosa que porta afegit un poema o barrets amb roses esterilitzades que han sigut tractades perquè durin tota la vida. Una cosa similar passa a la floristeria Au Nom de la Rose, al carrer València, 203. Hi venen roses tot l’any, ja sigui en rams, cors o cistells, però de cara a dijous han incorporat un recipient de disseny que servirà per completar l’oferta: flors de cinc colors per satisfer tots els gustos.

stats