Societat 24/02/2019

La vaga torna al metro coincidint amb el Mobile

Sindicats i empresa topen per la crisi de l’amiant

Maria Ortega
3 min
Usuaris del metro, en una imatge d'arxiu

BarcelonaL’ombra de la vaga al metro coincidint amb el Mobile World Congress és gairebé una constant. Aquest any, com va passar el 2016, res no ha pogut evitar la convocatòria, i el congrés tornarà a començar amb vaga. Aquest cop amb aturades parcials. La reunió d’última hora d’ahir a la tarda al departament de Treball, que es va allargar més de tres hores, es va tornar a acabar sense acord sobre la manera d’abordar la crisi de l’amiant. Sindicats i empresa han viscut aquest cap de setmana una nova topada que encara els ha distanciat més: els treballadors van denunciar dissabte els casos de dues treballadores de l’àrea d’atenció al client que, segons les revisions mèdiques, tindrien afectacions a la pleura per haver estat exposades a l’amiant. I això, segons el comitè d’empresa, demostraria que les afectacions no es limiten al personal de l’àrea de manteniment, com defensa Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

L’empresa va negar taxativament tenir constància dels dos diagnòstics i va acusar els treballadors d’haver engegat una campanya de desinformació amb el tema de l’amiant i d’estar creant alarma. El comunicat va encendre més l'ànim del comitè d’empresa, que ahir va acusar la direcció de metro d’estar intentant que la ciutadania es posés en contra dels treballadors i de buscar la desmobilització acusant els sindicats de mentir.

El comitè insistia en remarcar que han vist els resultats de les proves mèdiques fetes a les dues treballadores i que en els dos casos es determina que hi ha engrossiment pleural, una afectació que, remarquen, els pneumòlegs asseguren que està causada per l’exposició a l’amiant. I per això demanen que es prenguin més mesures de les previstes i ahir, després de la reunió, denunciaven que el pla de l’empresa incomplia el programa integral de vigilància de la salut dels treballadors exposats a l’amiant del ministeri de Salut. L’empresa assegura que ha intentat negociar fins a l’últim moment i que ha fet noves propostes com ara reduir de quatre a tres anys la durada de les feines de retirada o encapsulament dels elements amb amiant o revisar totes les sèries de trens que se sol·licitin, a més de reconèixer la condició de treballadors exposats a l’amiant a aquells que reuneixin el conjunt de requisits que determini l’informe que elaborarà l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral.

La gestió que està fent TMB de la presència d’amiant al metro és, de fet, el punt central de la convocatòria, que es traduirà en aturades de dues hores per torn des d’avui mateix fins dijous. Les aturades es faran de set a nou del matí, de quatre a sis de la tarda i entre les 22.50 i les 0.50. Els serveis mínims preveuen que circulin la meitat dels trens en hora punta i en la resta de franges hi hagi el 30% del servei habitual. La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ja va deixar clar divendres que els veia “insuficients”.

20 casos detectats

Segons les últimes dades de TMB, s’han detectat 20 casos de manifestacions pleurals i totes corresponen a persones que treballen o han treballat a l’àrea de projectes i manteniment. L’empresa assegura que no hi ha cap treballador d’atenció al client –conductors de metro i personal d’estacions– que pateixi cap afectació si no és, deixen clar, que hagi estat exposat a l’amiant fora de les instal·lacions del metro. La companyia defensa que les condicions ambientals a la xarxa són segures. I el comitè ho posa en dubte.

stats