WhatsApp redueix funcions als usuaris que no acceptin les noves condicions d'ús

3 min
Aplicació Whatsapp

CardedeuDesprés de tres mesos llargs de pròrroga, aquest 15 de maig acaba el termini que WhatsApp ha donat als usuaris del servei per acceptar les seves noves condicions d’ús. Segons l’empresa, els que no ho facin començaran a veure com se’ls restringeixen progressivament les funcions: podran rebre missatges i trucades de veu i de vídeo, però no podran accedir a la llista de xats, iniciar converses o fer trucades. L’única manera de continuar interactuant amb els contactes serà responent els missatges i trucades de veu i de vídeo rebuts, mitjançant les finestres de notificació del telèfon. A sobre, durant un període indeterminat, l’aplicació anirà demanant cada cop amb més insistència l’acceptació de les noves condicions, fins a arribar un moment en què els usuaris que es mantinguin reticents perdran tota opció de fer servir WhatsApp i, passats 120 dies, se’ls aplicarà la norma existent d’eliminació dels perfils inactius.

Per a la majoria dels usuaris de WhatsApp, aquestes mesures equivalen a fer pràcticament inútil l’aplicació, de manera que probablement molts cediran en les pròximes hores a la pressió de l’empresa. La ironia és que, fent-ho per mantenir el servei, no notaran cap canvi significatiu. Les noves condicions representen un canvi marginal sobre les que més de 1.500 milions d’usuaris ja van acceptar l’any 2016, i als 1.000 milions que s’han incorporat després ja no se’ls va oferir mai l’opció d’oposar-s’hi.

Aquestes condicions preexistents són les que determinen el gruix de l’explotació de les dades personals dels usuaris per part de WhatsApp i, sobretot, de la seva matriu Facebook. Facebook ja va incomplir aleshores el compromís de no intercanviar les seves dades amb les de WhatsApp, compromís expressat l’any 2014 en el moment de comprar el servei de xat. Ara només hi està afegint l’opció d’incloure les dades sobre compres que els usuaris facin mitjançant el servei WhatsApp for Business, però arribats a aquest punt ja no ve d’aquí. A més, els usuaris de WhatsApp a la Unió Europea poden estar relativament tranquils, perquè el Reglament General de Protecció de Dades els protegeix nominalment contra aquest nou creuament de dades... mentre Facebook no s’empesqui alguna argúcia legal per fer passar bou per bèstia grossa, com acostuma a fer. L’empresa no ha aclarit per què els usuaris europeus han d’acceptar una modificació que suposadament no els afecta.

El que en cap cas es posa en risc al acceptar les noves condicions d’ús és la privadesa de les converses entre els usuaris. Tot i que al febrer va circular el rumor que el permís que WhatsApp demanava era per accedir al contingut dels xats i les trucades (cosa que va obligar l’empresa a concedir la pròrroga que acaba aquest dissabte per tranquil·litzar els usuaris), tant uns com els altres estan xifrats d’extrem a extrem i l’empresa no pot espiar de cap manera els usuaris. De fet, WhatsApp és en aquest aspecte tan segur com Signal, una de les aplicacions alternatives que han acollit aquests mesos els usuaris que desconfiaven de WhatsApp. Les dues fan servir el mateix protocol de xifratge, que fins ara s’ha demostrat inviolable.

La informació que Facebook i les seves filials Instagram i WhatsApp xuclen amb avidesa són les anomenades metadades, amb les quals construeix un perfil detallat de cada usuari, les seves relacions i els seus interessos per poder mostrar-li anuncis extremadament personalitzats que pot cobrar molt cars als anunciants. Aquest és el negoci que hi ha en el rerefons de la insistència de Facebook per rastrejar l’activitat dels usuaris mitjançant WhatsApp i les seves altres aplicacions. Només al primer trimestre, l’empresa va facturar 26.000 milions de dòlars, més del 90% en publicitat, i precisament ara aquest negoci està en perill als seus mercats més lucratius, com els EUA, per culpa de les noves mesures de protecció de la privadesa que Apple acaba d’introduir als iPhones.

En tot cas, els canvis de WhatsApp poden ser una excusa excel·lent per fugir de la plataforma i el rastreig intensiu que practica. Molts usuaris tindran por a perdre la comunicació amb els seus contactes actuals, però només els cal recordar la gran facilitat amb la qual els internautes adopten serveis nous: si en els mesos de pandèmia ens hem abocat a Zoom, Meet i Teams per fer les mateixes videotrucades que ja teníem disponibles a Skype, per què ha de ser un problema passar-se a Signal o a Telegram, que són infinitament més respectuosos amb les nostres dades?

stats