Estils 20/04/2021

Etiqueta digital: què fer i què no fer a les xarxes socials

Us oferim uns quants consells per millorar tot el que pengeu a xarxes en aquesta època de pandèmia

Courtney Rubin. The New York Times
4 min
Una noia mira les aplis de xarxes socials al seu mòbil

Nova YorkEn un món ideal, els teus followers pensarien que cada foto, vídeo o idea que compartiu a les xarxes socials està bé. Però en realitat és força difícil predir com seran rebuts els posts a les xarxes, especialment en aquests temps de pandèmia. Després de tantes pèrdues i aïllament al llarg de l’últim any la gent està al límit. El selfie amb la vacuna us pot fer sentir feliços però pot ser una bufetada digital per a algú a qui no han vacunat. “Hi ha persones que estan patint pèrdues tan grans que qualsevol cosa que els altres pengin a les xarxes els remourà”, diu Cahterine Newman, que porta 10 anys escrivint una columna setmanal sobre etiqueta digital al magazín Real Simple. “Així es com funciona el dol”. 

Per això és normal pensar-s'ho un parell de vegades abans de penjar alguna cosa a xarxes i preocupar-nos per si, tot i els nostres esforços, podem causar algun mal. Alguns experts en xarxes socials diuen que hauríem de revisar de forma més regular les nostres pràctiques digitals a l'hora de compartir informació. Per això us oferim una actualització en etiqueta digital i alguns consells per a situacions relacionades amb la pandèmia. 

Pregunteu-vos per què esteu compartint alguna cosa

Primer cal identificar les motivacions. ¿Voleu penjar la foto del pastís que acabeu de fer perquè us en sentiu orgullosos? Si és per rebre felicitacions està bé. Però si us adoneu que necessiteu els likes per suplir les vostres necessitats emocionals potser ha arribat el moment de pensar què hi falta, a la vostra vida.  

En segon lloc, centreu-vos en els vostres amics. Si comenceu a pensar en totes les persones a qui podeu ferir amb un post no penjareu mai res. Però sí que cal tenir en compte el vostre cercle de persones més properes. Newman, per exemple, diu que no ha penjat res sobre la vacunació de membres de la seva família perquè en el seu cercle d’amics hi ha moltes persones que han perdut un familiar en l’últim any. “Tot i això jo aprecio molt quan la gent penja alguna cosa així i escriu frases del tipus «Som molt afortunats, hi ha hagut moltes pèrdues aquest any i em sap greu si tu has perdut alguna persona propera»”, diu Newman. 

Diane Gottsman, experta en protocol i fundadora de la Protocol School of Texas, diu que abans de penjar qualsevol cosa cal que llegiu bé el que heu escrit perquè el text es pot interpretar de moltes maneres, i si teniu cap dubte sempre hi podeu afegir alguna cosa, com una emoticona, per deixar clar quin és el vostre to. 

Crítiques i queixes, amb respecte

Si voleu compartir algun fet negatiu, recordeu que el que pengeu a les xarxes diu molt de vosaltres. Podeu estar en desacord amb alguna cosa -sempre de manera respectuosa- però eviteu generalitzar sobre grups de persones o sobre empreses basant-vos només en la vostra experiència amb un empleat. A més, cal recordar que qualsevol missatge que compartiu, fins i tot amb la vostra família, pot ser amplificat a tota la vostra comunitat online. Gottsman aconsella, per exemple, tenir els debats familiars offline. “No comenceu una batalla amb la família a les xarxes socials perquè pot afectar la vostra propera trobada”, recomana. Si voleu demanar donacions per a alguna causa particular o una ONG, o demanar diners per pagar les factures mèdiques d’algú heu de tenir en compte que la situació financera de molta gent pot haver canviat en l’últim any. "Eviteu frases del tipus «Com pots no ajudar aquesta persona?»”, diu Gottsman, que aconsella fer-ne servir d’altres com ara “Si et ve de gust ajudar-me…”.

Tingues en compte la teva audiència

¿Creieu que no cal estar tan alerta perquè el vostre grup de WhatsApp és petit o perquè heu canviat les condicions de les xarxes? Doncs no és així. Si no, recordeu el que li va passar a Heidi Cruz, dona del senador Ted Cruz, quan va compartir els plans de la família per fugir de la devastadora tempesta que havia arrasat Texas al febrer per anar de vacances a Mèxic. Ho va compartir només amb un petit grup d’amics i veïns. Les captures de pantalla d’aquells missatges van acabar en mans dels periodistes. Elaine Swann, experta en protocol i fundadora de la School of Protocol in Carsbad, a Califòrnia, destaca que no només va ser una persona qui va filtrar aquells missatges, van ser més. “Fins i tot quan penses que és el teu cercle més íntim sempre hi ha algú que no és 100% del teu equip”, diu Swann, que alerta: “I aquesta és la persona que fa una captura del missatge abans que l’esborris”. 

No parleu ni de pes ni de talla

Penjar coses sobre menjar i nutrició pot ser més temptador que mai, ja que molta gent ha canviat la seva manera de menjar aquest últim any i ha començat a fer més exercici. Però es millor centrar els comentaris en la manera com aquests canvis t’estan fent sentir i no en com et fan lluir. Hi ha gent que no ha tingut el temps o l'energia per posar-se a fer exercici durant la pandèmia. Lindsay Kite, fundadora de Beauty Redefined, una organització sense ànim de lucre que promou la visió positiva del cos i autora del llibre More than a body, aconsella evitar les fotos amb poca roba per lluir silueta, que poden fer sentir malament molta gent. Kite destaca que “estimar el teu cos i millorar la teva salut no sempre vol dir tenir una figura ideal”. 

Reconeixeu els errors

Hi pot haver situacions en què un post no és rebut com voldríeu. Potser pengeu una foto d’un casament en pandèmia que demostra que heu viatjat quan encara no es podia fer, per exemple. O compartiu un vídeo de tota la família per Pasqua, amb més gent de la que està permesa, encara que vosaltres sabeu que esteu tots vacunats. 

Mireu quanta gent s’ha enfadat amb el post: si només és una persona, no passa res. Però si compartiu alguna cosa que fa enfadar una audiència més gran -sense voler heu dit alguna cosa ofensiva o no heu tingut en compte les implicacions del que heu penjat- llavors convindria eliminar-la. Si no és ofensiva, podeu valorar l’opció de mantenir-la perquè traient-la de les xarxes tampoc s'aborda directament el problema. I en casos menys greus sempre podeu dir, tal com aconsella Newman, que a partir d’ara us ho pensareu dues vegades abans de penjar alguna cosa. Tot plegat són consells que ens poden servir de guia.

stats