Una opció amb futur o "mà d'obra barata": xoc per la reforma de la FP dual

L'Affac i la CGT acusen Educació de "pressionar" els instituts per aplicar uns canvis "il·legals"

3 min
El 65% dels estudiants de FP dual troben feina nou mesos després de graduar-se.

BarcelonaL'any que ve farà deu anys que Catalunya va començar a implantar la formació professional dual, una modalitat de la FP en què es combina la formació a l'empresa i a l'aula i que té una inserció laboral més alta però que es desplega amb comptagotes, en part per les dificultats administratives que suposa per als centres educatius. "Planificar els horaris de grups en què el 75% dels alumnes no feien dual i el 25% sí ens generava unes tensions enormes i cada curs acabàvem fent receptes a mida", lamenta Jose Luis Duran, director de l'Escola del Treball. Per evitar aquestes tensions, el departament d'Educació va anunciar fa dos anys una reforma curricular de la formació professional que permetia gestionar els grups tant si els estudiants feien dual com si no. La idea era fer un currículum igual per a tothom, traient hores teòriques i augmentant les del mòdul de projectes i de formació en centres de treball (FCT, les pràctiques): els que triessin fer formació dual (i, per tant, ja feien moltes hores a les empreses), no haurien de fer ni el mòdul de projectes ni la FCT.

Però aquesta nova FP va rebre una allau de crítiques dels sindicats i patronals, que es van revoltar contra els plans del departament perquè deien que no estaven acordats. La conselleria va aturar els canvis, a l'espera d'aconseguir el consens, però ara el sindicat CGT i les associacions federades de famílies d'alumnes de Catalunya (l'Affac, antiga Fapac) han acusat el departament de saltar-se els procediments legals i "pressionar" els centres perquè apliquin aquesta distribució horària sense estar aprovada oficialment. En una roda de premsa han demanat l'anul·lació de les orientacions de la FP perquè les consideren "irregulars i il·legals". "Estan modificant el model per la porta del darrere", ha dit Belen Tascon, de l'Affac.

La conselleria diu que "orienta i no obliga"

Fonts de la conselleria asseguren, però, que les orientacions per impartir cicles formatius són simplement informatives o complementàries i que, per tant, "orienten i no obliguen". Segons Educació, les orientacions remeses als centres informen "anticipadament" de la futura reforma, que ja ha passat tots els tràmits i està pendent de publicació. 

Entre els canvis previstos hi ha aquesta nova distribució dels horaris. Segons la CGT i l'Affac, la nova estructura curricular quedarà "supeditada al model dual, que paradoxalment és minoritari". De fet, estan en contra del projecte tant per les formes –diuen que no s'ha comptat amb els agents afectats, com professors o estudiants– com pel fons, perquè creuen que fer més hores a les empreses només provocarà "mà d'obra barata" i que els centres de treball "utilitzin els alumnes per fer feines estructurals".

Els centres, a l'expectativa

Els centres educatius, en canvi, estan expectants amb la nova reforma, que molts ja han començat a fer aquest any de manera voluntària. "D'entrada és un encert, perquè és important que garantim que els alumnes que fan dual i els que no treballin els mateixos continguts", diu la directora d'un centre de FP que prefereix mantenir-se en l'anonimat. Durant les últimes setmanes ha estat preparant el curs que ve segons els nous currículums i diu que "si ara es tirés enrere seria una desgràcia", perquè tant a nivell europeu com els mateixos alumnes reclamen avançar cap a la formació dual. Tot i que està a favor de la reforma, demana polir-ne alguns aspectes: descarregar d'hores lectives els docents perquè facin un seguiment dels alumnes que se'n van a les empreses, reduir ràtios per no treballar amb les aules saturades i crear més places de FP. "Els alumnes estan responent a les campanyes de difusió i estan venint a fer FP. Ara que venen, què farem?", es pregunta.

Duran demana el mateix: "Estem treballant molt i s'han fet els deures per impulsar la FP, però ara cal donar una resposta amb inversió per obrir places noves, contractar més professorat i millorar els equipaments". El director de l'Escola del Treball veu amb bons ulls la reforma, però avisa d'alguns riscos: caldrà resoldre els possibles problemes d'adaptació entre el professorat, que necessitarà formació, coordinació i treballar en equip per fer els nous mòduls de projectes; garantir que les plantilles es mantenen estables i no es retallen i reduir i facilitar els tràmits dels convenis amb beca o dels contractes laborals dels aprenents. Tot plegat, per potenciar el model dual, que a Catalunya només segueix un de cada deu alumnes de FP. A Europa, la taxa arriba al 30%.

stats