Societat 18/10/2014

Marketplace, el punt de trobada del voluntariat

Aquest dilluns 20 d'octubre se celebra al Born Centre Cultural una trobada sobre el paper del voluntariat i la responsabilitat social. En un mateix espai es trobaran entitats socials, empreses i institucions

Arnau Romaní
4 min

BarcelonaSegons les dades de la Generalitat de Catalunya, 1.250.000 persones –és a dir, un 17% de la població del país– participen d'alguna manera en activitats de voluntariat. Aquesta xifra demostra l'arrelament que té el voluntariat al territori català: és una de les àrees més actives, tant a l'estat espanyol com a Europa.

La clau d'aquest èxit es deu en bona part a la xarxa associativa que s'ha anat forjant en les últimes dècades, gràcies a la feina d'un munt d'entitats i federacions que treballen dia a dia a peu de carrer de manera altruista.

Es diu que la consciència del voluntariat a Catalunya va sorgir a partir dels Jocs Olímpics del 1992. Ara, després de més de 20 anys, el voluntariat català es troba en un gran moment. No és estrany, doncs, que Barcelona sigui durant aquest 2014 la Capital Europea del Voluntariat. La ciutat ho encara amb l'objectiu de defensar i promoure la solidaritat i el voluntariat en tots els nivells, des de l'àmbit local fins a l'europeu.

Coincidint amb aquesta capitalitat del voluntariat, Barcelona acull un dels actes més importants de la ciutat en aquest àmbit, que forma part també dels actes per commemorar el Tricentenari del 1714. Es tracta del Marketplace Europeu 2014, una trobada biennal que agrupa voluntaris, entitats, empreses i institucions que posen en comú les seves experiències i projectes, d'acord amb els valors de la responsabilitat social. La fira serveix també per donar visibilitat a les petites entitats que posen el seu granet de sorra per aconseguir petites millores socials.

De fet, l'encarregada d'organitzar el Marketplace és la Federació Catalana del Voluntariat Social (FCVS), una agrupació que complirà el seu 25è aniversari el 18 de novembre, i que veu en aquesta trobada una oportunitat per posar en relleu el paper que les 273 entitats socials que formen part de la Federació fan dia a dia. A més, el Marketplace també ha de servir perquè augmenti el nombre de voluntaris.

Tot i que a la Federació hi ha més de 150.000 voluntaris que participen en les activitats organitzades per les entitats socials, continuen faltant persones disposades a col·laborar en alguna de les entitats per millorar certs aspectes en els quals encara hi ha molta feina per fer a nivell social.

El Marketplace Europeu 2014 es farà aquest dilluns 20 d'octubre al Born Centre Cultural, entre les 10 i les 19 hores. L'entrada serà lliure i gratuïta, oberta tant a persones directament implicades en el món del voluntariat i la responsabilitat social com a tots aquells ciutadans que vulguin simplement conèixer el sector.

Cinc espais pensats per mostrar, explicar i discutir projectes. El Marketplace d'enguany estarà format per cinc espais, tots ells amb l'objectiu comú de posar sobre la taula el paper del voluntariat i la responsabilitat social. L'Espai Firal serà el principal punt de tota la trobada, on hi haurà 77 estands en què les entitats, empreses, plataformes de responsabilitat social, centres especials de treball i empreses d'inserció ensenyaran les seves experiències i projectes.

Aquestes organitzacions podran difondre les seves activitats i sensibilitzar els assistents de la importància que representa la seva feina per al benestar social del nostre país.

Però a part de l'Espai Firal, hi haurà quatre espais més. Un dels més importants serà l'Espai Diàlegs, on es faran sis taules de debat per discutir sobre com afecta el voluntariat tant a nivell nacional com a nivell europeu, a partir de diferents temes (els moviments socials, el món local, la responsabilitat social de les empreses, etc.).

A cada taula hi haurà un moderador significatiu en l'àmbit periodístic i cinc contertulians, que seran persones reconegudes vingudes del món social, polític, acadèmic i empresarial. En els altres espais s'hi faran activitats de reflexió i de formació sobre temes relacionats amb el voluntariat i la seva relació amb les empreses i el món comunicatiu. A més, hi haurà un punt, l'Espai Connecta, en què empreses i entitats podran presentar projectes i propostes en l'àmbit social, a través de diferents formats de pitching (presentacions breus), per trobar el suport d'alguna altra entitat o empresa i portar a terme aquests projectes col·lectivament.

El paper clau de les empreses en el món del voluntariat

Una de les funcions més importants del Marketplace és reunir entitats socials i empreses perquè puguin trobar vies de creixement comunes, sempre sota la bandera de la responsabilitat social. El rol de les empreses esdevé molt important per poder dur a terme projectes que, només amb el suport de les entitats, no tindrien prou força –sobretot econòmica– per poder-se desenvolupar.

El projecte Bolsos con Alma és un exemple de la sinergia entre entitats socials i empreses. La iniciativa, que es basa en la comercialització de sacs de cafè que es reutilitzen com a bolsos, va sorgir l'any passat a Girona fruit de la col·laboració entre un taller tèxtil de Càritas i l'empresa d'infusions Alma.

Gràcies a l'interès de cinc empreses més (Envialia, Natura, Vinçon, Ecosol i el Centre Comercial El Triangle) que han col·laborat en la iniciativa per poder distribuir i comercialitzar els bolsos, s'han pogut destinar en un any un total de 4.702 euros a projectes socials de Càritas Girona.

La iniciativa Bolsos con Alma es presentarà aquest dilluns al Marketplace per exemplificar que la col·laboració entre entitats socials i empreses és possible i té un alt benefici social.

stats