No culpeu Panamà

Malgrat el nom amb què se’ls coneix, els papers de Panamà no tenen a veure principalment amb Panamà. Ni tan sols afecten essencialment les empreses panamenye

Juan Carlos Varela
4 min
La ciutat de Panamà, on es creaven aquestes societats 'offshore'.

President de PanamàMalgrat el nom amb què se’ls coneix, els papers de Panamà no tenen a veure principalment amb Panamà. Ni tan sols afecten essencialment les empreses panamenyes. Els més d’onze milions de documents relatius a societats offshore de les quals es desconeixia l’existència, obtinguts i divulgats il·legalment la setmana passada, han suscitat una gran agitació arreu del món amb revelacions de fins a quin punt són vulnerables als abusos desenfrenats dels rics determinades estructures legals financeres.

Se’ls anomena injustament papers de Panamà perquè aquest reguitzell de documents prové d’un únic gabinet d’advocats establert a Panamà. Tanmateix, l’evasió fiscal és un problema global.

Panamà no es mereix que se l’assenyali per una plaga que pateixen molts països. Tot i això, estem disposats a assumir la responsabilitat de posar-hi remei; en part, perquè, al capdavall, buscar més transparència no és sinó una continuació de les reformes que hem emprès els últims temps. El món ha d’abordar aquest problema amb urgència i de manera col·lectiva i Panamà està preparat per encapçalar els esforços.

La quantitat de dades filtrades és impressionant: els arxius contenen informació de més de 14.000 bancs, bufets d’advocats, registradors d’empreses i altres intermediaris de més de 100 països. Això no és més que una petita part d’una indústria d’abast mundial que dóna refugi a bilions de dòlars.

A part de ser injust, el fet que alguns puguin manipular el sistema per ocultar el seu patrimoni mina el desenvolupament mundial, desviant ingressos que es podrien destinar a l’educació, la sanitat i les infraestructures.

Al contrari del que s’afirma als mitjans de comunicació, Panamà no dispensa un tracte especial a les estructures offshore. Si s’associa Panamà amb aquesta mena d’activitats és perquè tan sols hi tributen les rendes obtingudes al país, no les procedents de l’exterior, les quals no deixen d’estar subjectes a impostos, si ho disposa la legislació de la jurisdicció pertinent. Les disposicions que ho estableixen, basades en lleis de Nova York i Delaware, es van originar el 1927 i avui dia són comunes. Per bé que han estat apuntalades amb normes ulteriors, encara poden ser manipulades amb fins il·lícits.

No hi ha dubte que, durant el mandat de governs anteriors, els blanquejadors de diners veien Panamà com un refugi. Avui dia, però, el país es compromet a emprendre totes les reformes en matèria de transparència que siguin necessàries per satisfer la comunitat internacional. En els vint-i-un mesos transcorreguts d’ençà de la formació del meu govern, Panamà ha adoptat mesures encaminades a incrementar la transparència i la fortalesa del nostre ordenament jurídic en matèria de finances. Hem desenvolupat un sòlid entramat de tractats que possibilita l’intercanvi d’informació. Hem introduït millores substancials en la normativa relativa al coneixement dels clients no només per als prestadors de serveis financers i serveis a empreses, sinó també per a sectors clau que, tot i no pertànyer a les finances, són vulnerables als abusos. Així mateix, d’ençà del mes de gener, tots els socis o accionistes de totes les empreses panamenyes estan obligats a acreditar la seva identitat.

He anunciat que ens comprometem a impulsar l’intercanvi automàtic d’informació financera i mercantil. A més, hem proposat mesures que considerem que van en consonància amb els objectius de la comunitat internacional i la proposta de normes comunes de notificació de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE).

La comunitat internacional i el Grup d’Acció Financera Internacional sobre el blanqueig de capitals (GAFI) han reconegut i donat el vistiplau a aquestes mesures. De fet, el GAFI va fer esment al “progrés significatiu” de Panamà en la lluita contra el blanqueig de capitals en eliminar-nos de la seva llista grisa enguany. N’hem sortit en un temps de rècord.

El lloc que ocupem en la classificació de transparència financera de l’ONG Tax Justice Network ha millorat de manera progressiva des del 2013 i, en aquests moments, avantatgem de molt el Japó, Alemanya i els Estats Units. També hem fet progressos positius en una revisió inter pares a càrrec del Fòrum Global Sobre Transparència i Intercanvi d’Informació amb Fins Fiscals de l’OCDE. Aquestes reformes adoptades a Panamà, juntament amb altres iniciatives internacionals, han donat rèdit.

Tot i això, cal seguir treballant. Per això he anunciat que el ministeri d’Exteriors de Panamà crearà un comitè independent d’experts internacionals encarregat d’avaluar les nostres polítiques, determinar quines són les millors pràctiques i proposar mesures que es compartiran amb altres països per reforçar la transparència financera i legal al món. Es preveu que el comitè presenti les seves conclusions en un termini de sis mesos.

Panamà continuarà cooperant amb altres jurisdiccions per jutjar els delictes tipificats al nostre Codi Penal i seguirem intercanviant informació de caràcter financer i jurídic en compliment dels nombrosos tractats que hem ratificat. Així mateix, reiterem la nostra voluntat d’entaular un diàleg amb l’OCDE i el seu Fòrum Global de cara a arribar a acords en matèria de transparència financera que puguin impulsar el desenvolupament econòmic dels nostres països.

Després de deixar enrere dècades de dictadura, Panamà és avui una democràcia estable compromesa amb l’estat de dret on tenen la seu regional més de cent empreses transnacionals. Per culminar la nostra evolució democràtica, hem de tenir un govern compromès amb la transparència, la rendició de comptes i la separació de poders. La nostra resposta a la crisi actual posarà a prova la nostra determinació i el nostre potencial.

stats