18/01/2015

L’anti-Photoshop: una nova trampa per als periodistes

2 min
Justin Bieber, amb i sense photoshop

Circulaven dues fotos de Justin Bieber. Una, la del seu anunci com a model de la nova campanya de Calvin Klein. L’altra, suposadament, la foto original abans de ser retocada: se’l veia menys musculat i amb un entrecuix força més discret. Nombrosos mitjans es van llançar a criticar la dependència de l’astre adolescent del Photoshop. Però resulta que la imatge trucada era l’altra. Algú el va aprimar i li va rebaixar la corba dels calçotets. Era la trampa perfecta: estem tan acostumats a veure com els famosos fan ús i abús del retoc fotogràfic que la premsa del cor va picar l’ham. La web que va fabricar la falsa foto falsa, BreatheHeavy.com, la va retirar. No es volia trobar amb una altra prominent musculatura: la de l’equip d’advocats de Bieber.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

En nom de la seguretat

“Sense seguretat no hi ha llibertat”, assegurava l’avanttítol de portada de La Razón, per dir en titular que “L’esquerra boicoteja a Espanya el pla antiterrorista aprovat a la UE” i en subtítol que “Els països veïns ja han posat en marxa mesures que el PSOE rebutja”. Però, curiosament, citava el cas del Regne Unit, segons el qual “les companyies hauran de lliurar les dades dels passatgers”, així, escrit en futur i autodesmentint-se: no són mesures ja en marxa. El títol també era equívoc: no existeix de moment un pla antiterrorista “aprovat a la UE”, sinó polítiques estatals, entre les quals, per cert, les franceses. I reportatges a El Punt Avui o La Vanguardia evidenciaven que allà justament estan imperant la prudència i la voluntat de no actuar en calent, tal com va passar amb l’11-S americà.

stats