Publicitat
Publicitat

El 'Financial Times' parla del "dur avís" de Rajoy, i la cadena Deutsche Welle, del temor d'una possible secessió

Les versions digitals d'alguns dels principals mitjans internacionals es fan ressò del recurs contra la consulta

El recurs del govern espanyol contra la llei de consultes i el decret de convocatòria del 9-N ja atrau l'interès dels principals mitjans internacionals. La pàgina de notícies de la cadena de televisió britànica BBC encapçala la secció d'informació europea amb la notícia, i assegura que el govern espanyol "ha demanat al Tribunal Constitucional que declari il·legal el referèndum planejat a Catalunya". El nord-americà 'Wall Street Journal' explica que "es preveu que el tribunal suspengui la votació" i el britànic 'Financial Times' diu que Rajoy ha fet un "dur avís". L'alemanya Deutsche Welle recorda que el president Artur Mas va signar el decret dissabte, "desafiant els avisos previs de Madrid", i parla dels "temors" que causa una possible secessió.

"En una compareixença per televisió aquest dilluns, el president espanyol, Mariano Rajoy, ha confirmat que el seu govern ha presentat un recurs al Tribunal Constitucional sobre el proper referèndum de Catalunya", informa l'alemanya DW. La televisió pública relata que Rajoy ha dit que "ni l'objecte ni el procediment" de la votació "són compatibles amb la Constitució espanyola". A més, destaca que el president espanyol "ha reiterat que la secessió de Catalunya està descartada". Per la DW, la possible independència de Catalunya "ha despertat temors" per l'impacte que podria tenir en "una economia espanyola ja debilitada".

La britànica BBC destaca que "centenars de milers de catalans" es van manifestar durant la Diada "per reclamar el seu dret a votar", però que Rajoy ha advertit que "no es permetrà a res ni a ningú trencar Espanya". La televisió britànica assegura que Catalunya és "una de les regions més riques i industrialitzades" de l'Estat i la que viu un sentiment independentista més gran.

En el seu article, el 'Wall Street Journal' preveu que el Tribunal Constitucional tombi la consulta, però manté que Rajoy "ha dit que hi ha espai per a la negociació amb els líders catalans si el senyor Mas abandona els seus plans d'un referèndum". El rotatiu nord-americà explica que el govern català ha insistit a tirar endavant la consulta perquè considera que és "legal, constitucional i d'acord amb l'Estatut".

Per la seva banda, France 24 indica que el recurs del govern espanyol "no ha fet defallir els impulsors de la independència, que asseguren que continuaran preparant la votació". El canal de televisió cita el portaveu del Govern, Francesc Homs, i el líder d'ERC, Oriol Junqueras, que defensen la consulta.

El diari 'Le Monde' informa del recurs al Constitucional a la pàgina web, i indica que Rajoy ha utilitzat paraules "dures per denunciar la iniciativa de Catalunya". "L'ha descrit com a anticonstitucional, demagògica i antidemocràtica", explica el diari francès. 'Le Monde' recorda que l'admissió a tràmit del recurs "suspèn automàticament el decret de convocatòria" però "no la voluntat del govern nacionalista català, que té el suport dels independentistes d'esquerres d'ERC". El rotatiu cita l'entrevista d'Artur Mas a La Sexta, on va dir que "no es pot utilitzar la llei per evitar que la gent es pronunciï".

El rotatiu britànic 'Financial Times' també explica el recurs al Constitucional, i assegura que Rajoy ha fet un "dur avís" als líders catalans "perquè abandonin la seva campanya per una ruptura històrica amb la resta del país". "La decisió marca l'últim capítol d'un conflicte que puja de to ràpidament entre l'estat espanyol i una de les seves regions més pròsperes", diu el diari. També diu que Catalunya ha experimentat un fort creixement de l'independentisme en els darrers anys però "el govern a Madrid insisteix que la Constitució no permet un plebiscit sobre la independència, per no parlar de la secessió en si".

Més continguts de