INFRAESTRUCTURES
Societat 08/02/2016

El Bages critica els descomptes de la C-16 perquè són confusos

El Govern ha ampliat les condicions mentre durin les obres a la C-55

Pilar Màrquez Ambrós
3 min
Els nous preus de la C-16 van entrar en vigor el 4 de gener amb l’objectiu de treure trànsit de la C-55.

ManresaEl nou sistema de descomptes del tram Manresa-Terrassa de l’autopista C-16 ha generat desconcert entre els usuaris en les primeres setmanes d’aplicació. Les entitats han alertat de “falta d’informació” en el procés d’implantació d’un seguit de bonificacions que esperaven amb menys restriccions. “Enteníem que estaven subjectes a uns horaris i a punts d’accés determinats, però no que en el decret en quedessin exclosos els trajectes a Barcelona”, ha explicat Enric Martí, president de la Federació d’Associacions de Veïns de Manresa. Martí ha celebrat que, finalment, aquestes últimes limitacions “no s’apliquin mentre durin les obres actuals a la C-55”. Però, com la resta d’agents socials i polítics del territori, reclama que els actuals descomptes es mantinguin i s’ampliïn també un cop s’hagin acabat les obres. Entitats i organismes bagencs continuen demanant, a més, l’alliberament total del peatge i el desdoblament de la C-55.

Abonar després de pagar

El 4 de gener la Generalitat va posar en funcionament l’aplicació a la C-16 d’aquests descomptes, pensats per treure volum de trànsit de la C-55, que està en obres. La Federació d’Associacions de Veïns de Manresa va alertar que no s’estaven aplicant de forma immediata, fet que va generar els primers dubtes i va portar el Consell Comarcal a confirmar que les bonificacions s’abonarien als usuaris a final de mes.

La incertesa va augmentar perquè d’acord amb el decret 161/2015 el sistema de descomptes estava dirigit a aquells vehicles que fessin un trajecte intern dins del Bages i, en cap cas, trajectes a Barcelona. “No era el que havíem entès a la comarca”, ha detallat Agustí Comas (ERC), president del Consell Comarcal, que fa uns dies va assistir amb altres responsables polítics del territori a una reunió amb el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, i el director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores. Una trobada en què el Govern va aclarir que de moment les bonificacions s’apliquen independentment de l’origen o destí dels trajectes. El Govern ha assegurat que mentre s’estiguin executant les obres de millora de la carretera C-55, no s’aplicaran les limitacions de recorreguts establertes al decret. També ha explicat que es tracta d’un sistema en fase d’estudi i que, un cop finalitzades les obres, es valorarà si cal fer-hi alguna modificació.

En aquest sentit, Agustí Comas afirma que els responsables polítics de la comarca treballen junts “perquè es mantinguin les actuals bonificacions un cop acabades les obres”, i que seguiran insistint per aconseguir l’alliberament de la C-16 i el desdoblament de la C-55. “Encara que ara el punt calent són els descomptes, la reivindicació del territori és la mateixa que fa uns mesos”, ha insistit. Comas ha afegit que “el que encara no és bonificable és l’accés a l’autopista des del polígon de Santa Anna -el peatge troncal Sallent-Berga-, i també reclamem que ho sigui”.

Com són els descomptes?

Els descomptes són per a turismes que circulin de dilluns a divendres laborables en hora punta (de 7 a 2/4 d’11 del matí i de 5 de la tarda a 9 del vespre) i que utilitzin un sistema de Teletac prèviament autoritzat. El sistema de bonificacions aplica un 50% de descompte en la barrera troncal de Sant Vicenç de Castellet als vehicles que entrin o surtin de la C-16 pels enllaços 49 (Manresa sud), 50 (Manresa centre) i 54 (Sant Fruitós de Bages) en tots dos sentits de circulació, i de moment amb independència de l’origen o destí final del vehicle. I hi ha gratuïtat en la barrera lateral de Sant Vicenç de Castellet per als moviments entre l’enllaç 41 (per als vehicles que accedeixin a l’autopista des de l’entorn de Monistrol de Montserrat) i els enllaços 49 (Manresa sud), 50 (Manresa centre) i 54 (Sant Fruitós de Bages), també en els dos sentits.

Esperant el desdoblament

Paral·lelament, el Consell Comarcal, el Consell d’Alcaldes del Bages i el Consorci Viari de la Catalunya Central mantenen vives les reivindicacions pel que fa a la C-55. “Hi ha consens entre els alcaldes i agents polítics del Bages, però també tenim el suport de les comarques veïnes del Berguedà, el Solsonès i el Moianès, i de les entitats d’usuaris”, ha expressat el president comarcal. Per a Fina Casals, portaveu de la plataforma No Més Morts a la C-55, les actuals obres en aquesta carretera “no són suficients”. “S’hi fan pedaços”, ha lamentat. La comarca reclama, entre altres millores, que el desdoblament s’allargui fins a Monistrol de Montserrat, la gratuïtat de l’autopista C-16 i la connexió de la via amb l’A-2.

stats