Societat 16/02/2015

Kepler-432b, un dels planetes més rars mai trobats… i amb els dies comptats

Els astrònoms descobreixen un nou planeta, de dimensions i massa inusuals, que serà devorat per la seva estrella

Agències
Recreació artística de la inusual i perillosa òrbita del Kepler-432b

BarcelonaEs diu Kepler-432b, està a 2.850 milions d'anys llum de la Terra i és singularment rar. Tant, que fins ara només se n'han descobert cinc de semblants. Es tracta d'un exoplaneta, però no d'un qualsevol: és un dels més massius trobats fins ara, té una forma i unes dimensions inusuals, és sis vegades més dens que Júpiter però ocupa la meitat d'espai, el seu comportament és molt estrany, i té els dies comptats. Tot el que està relacionat amb Kepler-432 és estrany.

El planeta, descobert per dos equips d'astrònoms de la Universitat i l'Institut Max Planck d'Astronomia de Heidelberg, gira al voltant d'una estrella gegant, que en menys de 200 milions d'anys acabarà absorbint-lo. És, remarquen els astrònoms, un inconformista, i acabarà pagant cares les seves singularitats. El cos va ser identificat l'any 2009, i dos anys després va passar a la categoria de "candidats a ser considerats planetes". Ara, gràcies al seguiment fet des d'un telescopi a les Canàries, els científics han confirmat que, certament, Kepler-432b és un planeta. I un de ben estrany.

Els investigadors, que han publicat el seu treball en la revista 'Astronomy & Astrophysics', apunten que el motiu de la futura mort cal buscar-lo en la peculiar òrbita del planeta: petita i molt allargada.Tan petita és l'òrbita, i tan allargada, que el planeta s'acosta de forma increïblement perillosa a la seva estrella mare, o bé se n'allunya molt. Durant un any —equivalent a 52 dies terrestres— aquesta òrbita inusual fa que la temperatura oscil·li dels 500 als 1.000 graus centígrads. Un autèntic infern.

Al Kepler-432b, però, li queden 'pocs' anys de vida. La seva estrella, una vermella gegant, ja ha consumit el combustible del seu nucli i s'està expandint. Això vol dir que, en menys de 200 milions d'anys, se l'empassarà. De fet, els astrònoms creuen que el planeta no és tan rar com sembla i que a l'Univers hi ha hagut i hi ha altres planetes amb les mateixes característiques. El que passa és que acaben morint en un període de temps relativament curt, i aquest és el motiu pel qual no és habitual descobrir-ne més, perquè la seva vida és breu i costa trobar-los.