Publicitat
Publicitat

El Parlament Europeu demana frenar la proliferació d'aeroports regionals deficitaris

L'Eurocambra aprova un informe que també critica els abusos de determinades companyies aèries, com ara la restricció extrema de l'equipatge de mà

El Parlament Europeu ha aprovat aquest dijous un informe que reclama que els aeroports regionals siguin "sostenibles econòmicament a mitjà termini" i no augmentin el dèficit públic. Els diputats subratllen la importància d'aquestes infraestructures pel seu potencial d'estimular el desenvolupament regional i reduir la congestió dels principals 'hubs' aeris, però advoquen per limitar la proliferació d'aeroports que quedin sense utilitzar. A més, el text demana que s'estableixi un "règim de sancions a les companyies aèries que abandonen abans de la data prevista aeroports regionals que reben finançament públic".

Tot i que defensa el paper dels aeroports regionals com a eina de cohesió social, el text de l'Eurocambra desautoritza aquelles infraestructures que s'hagin fet sense criteris de viabilitat econòmica i remarca que "els aeroports no haurien de ser una eina per engrandir els dèficits sinó que haurien de ser econòmicament sostenibles a llarg termini". D'aquesta manera, l'Eurocambra fa una "velada referència a aeroports com el de Ciudad Real, que després d'haver costat més de mil milions en l'erari públic no hi viatja cap passatger", segons el punt de vista de l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa, que ha criticat que a Espanya existeixin fins a 47 aeroports comercials, "molts més que en altres Estats de la UE, com ara Alemanya".

Per Tremosa, el text de l'Eurocambra –que ha inclòs esmenes proposades per l'eurodiputat de CiU– suposa una desautorització al model espanyol. Ara bé, encara que carrega contra la infraestructura de Castella-la Manxa, Tremosa defensa l'aeroport d'Alguaire, al qual li "costarà arrencar" però té projecció de futur.

Segons el document, la construcció d'aeroports regionals ha de respondre a "objectius precisos" amb l'objectiu "d'evitar la creació d'infraestructures aeroportuàries sense utilitzar o utilitzades de forma ineficient, que podrien suposar una càrrega econòmica per les autoritats". Abans de construir un nou aeroport, assenyala el text, cal elaborar una anàlisi de costos i beneficis i portar a terme consultes a escala local i regional per poder optar a ajuts comunitaris.

Contra els abusos d'algunes companyies
A més, el text insta les autoritats estatals a supervisar possibles abusos comercials i les condicions laborals del personal aeroportuari i demana que s'estableixi un "règim de sancions a les companyies aèries que abandonen abans de la data prevista aeroports regionals que reben finançament públic".

L'Eurocambra també expressa la seva "preocupació per la degradació de la qualitat del servei als passatgers i el deteriorament de les condicions de treball del personal" en aquestes instal·lacions, derivada de "certes pràctiques de companyies aèries de baix cost". En aquest sentit, el document subratlla la "pràctica comercial agressiva" imposada per algunes aerolínies, que consisteix a restringir la quantitat de peces d'equipatge de mà.

És per això que el text aprovat per l'Eurocambra "aplaudeix" la decisió de les autoritats espanyoles de prohibir aquestes pràctiques i demana a la resta de països de la UE que segueixin el seu exemple, ja que poden suposar una "violació del dret de competència" i un "abús de posició dominant".

El text del Parlament Europeu no és vinculant, sinó que és una recomanació que el Parlament fa a la Comissió Europea.

Més continguts de