INFRAESTRUCTURES
Societat 09/12/2016

Quinze anys per desdoblar una via

Els 40 quilòmetres entre Vandellòs i Tarragona són l’únic tram del corredor mediterrani de via única

Mireia Esteve
3 min
La via única a Vandellòs és un dels punts que absorbeix trens Regionals i de mercaderies, entre d’altres.

BarcelonaÉs un coll d’ampolla. El tram entre Vandellòs i Tarragona és l’únic del corredor mediterrani que queda per desdoblar. I ja fa més de 15 anys que l’obra està pendent d’acabar-se. Són gairebé 40 quilòmetres de via única per on circulen trens de Rodalies de Tarragona, Regionals Sud, Euromed, Talgo i trens de mercaderies. Un volum de trànsit ferroviari que una sola via no pot engolir i que fa anys que provoca retards que s’han convertit en crònics a les línies R15 i R16. Les obres per desdoblar el tram van començar l’any 2001 i a hores d’ara no s’han acabat. “Són unes obres que no haurien d’haver durat més de cinc anys”, explica a l’ARA el secretari general d’Infraestructures de la Generalitat, Ricard Font. Per tant, si tot hagués seguit el seu curs, sense interrupcions -entre el 2005 i el 2012 els treballs es van aturar, per exemple- el desdoblament hauria quedat enllestit el 2006.

Amb un pressupost de més de 300 milions d’euros, des d’Adif s’assegura a l’ARA que van reactivar les obres el 2012 i que s’ha executat al voltant d’un 90% del total. L’ens gestor no vol posar cap data de finalització, però diu que “treballen per acabar-les com més aviat millor”, tot i que la Generalitat assegura que la previsió era enllestir-les el primer semestre del 2017. Adif explica que fins ara “hi ha la plataforma i la via posada fins a l’entrada de Reus”, queda acabar de completar l’obra i “instal·lar els sistemes de seguretat, senyalització i comunicació a tot el tram”.

Doble via d’ample ibèric

Si des de la frontera amb França fins a Barcelona l’ample de via per a mercaderies és europeu, des de Barcelona fins a Castelló encara és ibèric. I la doble via que s’està construint entre Vandellòs i Tarragona també ho serà. Què vol dir això? Segons fonts consultades per l’ARA no es podran fer nous encaminaments, és a dir, només hi podran passar els combois que hi passaven fins ara -Rodalies, Regionals i transport intern de mercaderies o amb objectiu europeu que han de fer canvi de comboi a la frontera-, però no els que necessitin una via d’ample internacional, com els trens de mercaderies de fora d’Espanya, trànsit viari que es vulgui passar al ferroviari o l’alta velocitat per a passatgers.

De totes maneres, Adif preveu posar, en una segona fase, el tercer fil per tal d’adaptar la via a l’ample europeu -des de Castellbisbal fins a Castelló-. D’aquesta manera, “es guanyaria interoperativitat i es convertiria en un bypass per a la connexió entre Reus i Tarragona”, assegura Font. A més, també explica que s’estalviaria més de mitja hora entre Tortosa i Barcelona. Adif afegeix que es reduiria una hora el trajecte entre Barcelona i València.

Descongestionar la R15 i la R16

Els passatgers de la R15 i la R16 fa temps que viuen un calvari. Són les dues línies més impuntuals de Catalunya i una de les raons és aquesta via única de 40 quilòmetres que provoca un embús de combois. Si es desdoblés aquesta via es desbloquejaria un dels trams clau del corredor mediterrani, però també serviria per solucionar, en bona part, els retards d’aquestes dues línies de Regionals, segons Adif.

Per resoldre provisionalment aquests retards, Renfe va modificar els horaris i, segons dades de la companyia ferroviària, ara tant la R15 com la R16 tenen al voltant d’un 80% de puntualitat. Però per a la portaveu de la plataforma Trens Dignes, Montse Castellà, el que ha fet aquesta modificació d’horaris ha sigut simplement “integrar els retards”.

En total, des del canvi d’horaris, la plataforma calcula que el temps de retard acumulat de la R15 és de 150 minuts, i el de la R16, de 177 minuts. Segons Trens Dignes, també cal fer altres accions de manteniment per corregir els retards, com ara eliminar les limitacions temporals de velocitat (LTV). A tot Catalunya, n’hi ha 126, i a l’Ebre, 34. Foment té previst destinar-hi 13 milions d’euros i començar les obres el segon semestre del 2017. Totes les actuacions juntes, doncs, haurien de millorar exponencialment la circulació dels trens de Tarragona cap al País Valencià.

stats