Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

L'entitat explicarà a Madrid la proposta de 'rescat a terminis' per calmar la campanya #novullpagar

El RACC vol que els peatges desgravin

El RACC planteja en un estudi que els peatges desgravin. L'entitat vol anar a Madrid a defensar la seva proposta de rescat a terminis per calmar la campanya popular del #novullpagar.

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) va donar ahir detalls de la proposta que va llançar ara fa deu dies a la reunió del grup de treball de peatges del departament de Territori de la Generalitat, que agrupa una vintena d'agents polítics, socials i econòmics. La proposta passa per intentar convèncer l'Estat i el Govern perquè ofereixin als ciutadans la via de la desgravació dels peatges que es paguin a través de l'IRPF per promoure una mena de rescat a terminis .

L'entitat automobilística, que va admetre que ha accelerat les conclusions d'aquest estudi -que preparava des de fa mesos- un cop ha esclatat la campanya antipeatges #novullpagar, assegura que aquest rescat indirecte només afectaria un 2,11% de la recaptació total anual i que, entre les dues administracions (la Generalitat té autopistes i gestiona el 50% de l'IRPF), pot elevar-se a 28 milions d'euros.

Segons aquests càlculs de l'entitat, l'impacte que tindria aquesta mesura per als ingressos de l'Estat seria "limitat" i només implicaria entre un 10% i un 15% de tot el parc automobilístic, perquè els vehicles d'empreses ja desgraven a través de l'impost de societats. "Si es desgravés als particulars per l'IRPF, s'igualarien els drets de tothom", va apuntar ahir el director del RACC, Miquel Nadal. La direcció de l'entitat rebutja, però, el rescat immediat de les concessions, ja que el considera "inviable financerament".

Un rescat total s'elevaria fins a gairebé 40.000 milions d'euros, tenint en compte que les concessionàries tenen uns contractes vigents amb una mitjana de vint anys de durada. La proposta del RACC perquè es torni l'import total dels peatges a través de deduccions a l'IRPF exclouria els turistes i el transport de mercaderies internacional d'empreses no espanyoles, amb la qual cosa seguirien pagant per l'ús de les infraestructures i ajudarien al seu finançament.

Solució estatal

El RACC ha llançat aquesta proposta sota els criteris que, segons el seu parer, haurien de regir una nova etapa en la definició d'un sistema d'autopistes "més equitatiu i eficient de finançament", un cop s'ha demostrat que el govern espanyol ha de sortir a nacionalitzar vies de pagament d'alta capacitat a Madrid i insinua que una de les opcions és allargar les concessions de les autopistes que tenen més rendiment, és a dir, les de Catalunya. Com a resposta a la indignació que ha generat la proposta en un territori català molt irritat per la manca d'alternatives a l'autopista -alternatives que sí que hi ha a la resta de l'Estat en forma d'autovies-, el RACC considera superada l'etapa de les bonificacions puntuals que fins ara era l'estratègia principal de l'executiu català en el marc del grup de treball de peatges.

"Creiem que aquesta proposta transcendeix l'àmbit en què fins ara ha jugat el grup de peatges perquè ara s'hi involucra tot l'Estat", va respondre ahir Nadal a les preguntes dels mitjans de comunicació. L'entitat automobilística ja parla d'"un tomb" del model. Fonts del RACC van explicar ahir que en les pròximes hores l'entitat enviarà l'estudi als responsables tècnics del ministeri de Foment perquè estudiïn la proposta, i que s'està valorant també fer-ne una presentació oficial a Madrid per sensibilitzar, sobre el terreny, uns altres dels territoris que estan directament implicats en la crisi de les autopistes. L'estudi del RACC no tira per terra altres propostes que l'entitat considera interessants, com la creació del fons de rescat de peatges que el Parlament va aprovar ara fa un mes i que s'ha de nodrir amb l'IVA i l'impost de societats que paguen les concessionàries.

I tampoc desmereix les directives europees que preveuenbons temporals com a sistemes de pagament: es paga per períodes de setmanes, mesos o anys i paguen més aquells vehicles que utilitzen més les autopistes.

Dades asimètriques

El RACC subratlla que "és urgent posar remei a l'asimetria" entre comunitats, com demostren les dades. Ahir vam poder veure dos gràfics que eren molt significatius a l'hora de reflectir el posicionament de l'entitat: un explicava el pes relatiu del peatge per comunitats autònomes i evidenciava que Catalunya (55,4%) duplica el percentatge de la mitjana d'Espanya (22,2%) de quilòmetres de peatge sobre els quilòmetres totals de xarxa de titularitat estatal de gran capacitat. A Astúries, per exemple, només el 6,5% de vies de gran capacitat són de peatge. L'altre gràfic mostrava que Catalunya i el País Valencià sumen un terç del total de quilòmetres de peatge de l'Estat: 830 sobre 2.498 (un 33,2%).

Més continguts de