Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

L'estalvi energètic: una llauna cada 100 km

La rebaixa de la velocitat màxima estalvia només la meitat d'energia que les quantitats que havia anunciat el govern espanyol, d'acord amb un estudi de 'La Vanguardia'

Quan el govern espanyol va promoure la rebaixa de la velocitat màxima a autopistes i autovies dels 120 km/h als 110 km/h, l'objectiu era estalviar energia i aquest estalvi es va xifrar en 70 centilitres de combustible cada 100 quilòmetres en cadascun dels vehicles que circulen per les vies ràpides. Però les proves efectuades a l'AP-7 per un equip de La Vanguardia rebaixen aquesta dada a la meitat, de manera que l'estalvi és de la magnitud d'una llauna de refresc cada centenar de quilòmetres.

Segons l'estudi, la velocitat no és l'únic factor que influeix en el consum de l'automòbil. En la prova, per exemple, es va fer servir un cotxe petit tipus utilitari que va circular en el tram assenyalat a 120 km/h. El consum va ser superior al d'un cotxe de gasoil però inferior al d'una berlina de grans dimensions. Amb això, mida del vehicle i el tipus de combustible es presenten com dos dels factors bàsics per estalviar benzina.

Una conclusió interessant de l'estudi apunta que precisament la mida del cotxe és una de les claus a l'hora de calcular el combustible estalviat en aixecar el peu de l'accelerador. En el cas del cotxe més voluminós dels que es van fer servir als tests, el consum va augmentar un litre i mig quan se'l va forçar fins als 120 km/h. És a dir, l'estalvi va ser molt significatiu perquè el consum, en xifres absolutes, ja era el més elevat. A l'altra banda de l'espectre hi ha els vehicles dièsel, on l'estalvi és més minso perquè el consum és el més petit d'entre els automòbils que participaven a la prova.

L'estalvi previst per l'executiu de Zapatero quan va posar en marxa la rebaixa de la velocitat màxima ascendia fins als 1.400 milions d'euros l'any. Els càlculs del RACC, en canvi, xifraven el màxim de l'estalvi que es pot aconseguir “en condicions molt favorables” en 200 o 300 milions d'euros en la factura exterior del petroli. Algunes veus també troben a faltar mesures que recaiguin sobre els vehicles pesants, que tenen un consum que moltes vegades triplica el dels utilitaris.

Més continguts de