Publicitat
Publicitat

L'ICAA rectifica la supressió d'unes ajudes molt reivindicades pel sector audiovisual català

El ministeri de Cultura reactiva les subvencions a les 'TV movies'

Els productors audiovisuals aconsegueixen convèncer Carlos Cuadros, president de l'ICAA, i vèncer les seves reticències inicials. L'acord inclou un paquet de mesures estructurals per al cinema.

Marxa enrere del ministeri de Cultura. L'ICAA (Institut de les Ciències i les Arts Cinematogràfiques) ha decidit recuperar les ajudes a les TV movies i a les minisèries. L'acord es va materialitzar dijous en una reunió entre Carlos Cuadros, director de l'ICAA, Xavier Atance, president de PROA (Productors Audiovisuals Federats) i Pedro Pérez, president de la FAPAE (Federació d'Associacions de Productors Audiovisuals Espanyols). "Si hi ha ajudes per al cinema no tenia cap lògica que no n'hi hagués per al cinema que es veu en altres pantalles", reivindica Joan Antoni Gonzàlez i Serret, secretari general de PROA.

"Aquestes ajudes són fonamentals per garantir la supervivència de bona part del teixit industrial català, que acapara més del 50% d'aquest mercat", apunta Agustí Mezquida, president i fundador de la productora independent Prodigius. El pacte inclou un paquet de mesures amb una convocatòria d'ajudes per a projectes d'animació i el suport a la internacionalització del cinema amb més coproduccions.

Visions contraposades

Impulsades per Ignasi Guardans, l'antic director de l'ICAA, la situació va donar un tomb amb l'arribada del seu successor, Carlos Cuadros. La supressió d'aquesta subvenció en la seva segona convocatòria va tenir com a conseqüència una missiva de protesta dels productors a la ministra de Cultura, Ángeles González-Sinde i un diàleg tibant.

"Aquestes ajudes no poden estar supeditades a l'últim que arriba al ministeri de Cultura o a l'ICAA", lamenta Mezquida. "Cuadros no entenia que des del ministeri se subvencionés una activitat destinada a la televisió. Ja era hora que el ministeri s'adonés que les TV movies i les minisèries són un gènere a l'alça que aporta molts llocs de treballs, ingressos i que crea indústria en un moment de crisi", comenta Albert Sagalés, responsable de minisèries i telefilms de Diagonal TV.

Una de les seves produccions, La Trinca: biografia no autoritzada (2011), va rebre subvencions i es va estrenar amb un 23% de share . D'altres s'han quedat pel camí. "Sabem que hi ha projectes paralitzats perquè faltava finançament de l'ICAA", reconeix Pedro Murga, gerent de Barcelona Audiovisual. Té clar que "quan s'ha programat adequadament les TV movies han funcionat". Ara el ministeri ha rectificat, però amb les tisores a la mà. La nova ajuda serà d'uns tres milions d'euros, una rebaixa considerable. Un fet que no desdibuixa el full de ruta de Gonzàlez i Serret: "S'ha d'ensenyar a pescar més que a demanar, i anar a buscar als mercats internacionals. La subvenció no ha de ser una eina per apoltronar-se ni viure en compartiments estancs", recorda.

ADN català

"El format que cal desenvolupar ara mateix és la TV movie , que forma part de l'ADN de la indústria audiovisual catalana. És un format en el qual Catalunya té una experiència que no té cap altra autonomia. Sense les TV movies no crearem un teixit industrial potent", assegura Antoni Camín, president executiu de la productora Ovideo. També recalca que "és important gaudir d'estabilitat en els programes d'ajudes"."És un producte molt arrelat i el seu impuls a l'Estat es va fer des de Catalunya", coincideix Murga. A Catalunya es produeixen al voltant d'unes trenta TV movies cada any.

A més de defensar-ne el valor industrial, aposten per una visió audiovisual més actualitzada. " La TV movie és una pel·lícula. L'única diferència és la finestra on s'estrena, però té el mateix valor i estructura que una pel·lícula de cinema", opina Murga. Productors com Mezquida creuen que "encara que alguns vulguin negar-ho són cine i un niu de nous talents". "La TV movie no mata el cinema, són dos formats complementaris", afegeix Camín. Malgrat tot, i com recorda Xavier Atance, president de PROA, "l'espectador té ganes de bones històries en qualsevol finestra".

Més continguts de