Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

Les polèmiques obres del túnel de l'AVE a Barcelona arriben avui al final

Ha costat 180 milions i s'ha trigat 16 mesos a perforar el subsòl, sense que s'hagin produït incidents. Perquè els trens comencin a circular cal arranjar l'obra, les vies, la catenària i altres elements

La tuneladora Barcino, que perfora el subsòl barceloní, arriba aquest dimarts a l'estació de Sants i acaba d'aquesta manera la perforació del polèmic túnel de l'AVE des de la Sagrera, després de 16 mesos de treballs. Les obres finalment s'han realitzat sense que s'hagi produït cap incident. Sense problemes, però sí amb molta polèmica arran del pas de la tuneladora per la zona del temple de la Sagrada Família. Diversos veïns de la zona i membres de la plataforma AVE pel Litoral han protestat des del principi per la decisió de fer passat el traçat pel centre de Barcelona. També s'hi van oposar alguns partits, com el PPC i CiU. Ara faltarà condicionar l'obra, les vies, la catenària i la resta d'elements per permetre el pas dels combois i estrenar una obra que ha costat prop de 180 milions d'euros. Un cop operatiu el túnel, l'AVE podrà connectar amb la frontera francesa, una fita que es preveu que tindrà lloc a l'any 2012. El ministre de Foment, José Blanco, juntament amb l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, presidiran l'acte de calada del túnel, quan la llum del dia entri al recorregut que farà el tren d'alta velocitat. 


Les obres van començar el 26 de març del 2010 al pou del carrer Mallorca. Després de passar a l'agost de l'any passat pel pou de manteniment a l'alçada del carrer Padilla, la Barcino va prosseguir i va excavar més de cinc quilòmetres fins arribar al pou d'extracció a la confluència dels carrers Provença i Entença, a tocar de l'Estació de Sants. Les obres del túnel avançaven a bon ritme. La tuneladora anava a més velocitat de l'esperada gràcies al fet que el terreny del subsòl de la ciutat és més tou del que s'esperava, sobretot per la presència d'argiles. El següent obstacle, però, era superar el tram de la Sagrada Família, un objectiu que es va complir "amb la màxima seguretat i rigor" en l'execució de les obres, segons va declarar el ministre Blanco el passat 20 d'octubre. El comitè d'experts que es va crear per seguir les obres al costat del temple també van avalar les tasques de perforació de la tuneladora. 


Les discrepàncies per les obres, però, van arribar fins als tribunals, ja que la junta constructora de la Sagrada Família va presentar un recurs contenciós administratiu contra la resolució de Foment que va aprovar l'estudi sobre el traçat. L'Audiència Nacional va avalar definitivament el pas de l'AVE per la Sagrada Família el passat 29 de juny. Segons la resolució, la decisió va ser adoptada "després d'una conscienciosa anàlisi, que posteriorment ha merescut els més grans controls i cauteles en nom d'una execució rigorosa i segura". Durant les obres es van posar en marxa mesures de seguretat precisament als edificis més significatius al costat dels quals passa el túnel, com la Sagrada Família o la Pedrera.

Més continguts de