Un submarí català per explorar el fons marí com mai fins ara

L''Aurelia' permetrà fer recerca sobre el canvi climàtic i la contaminació

3 min

BarcelonaDe lluny sembla una bombolla immensa. S'aguanta per la plataforma de color taronja intens que l'envolta i a dins hi caben tres persones. És un submarí que s'ha batejat amb el nom d'Aurelia i pot arribar als 2.300 metres sota l'aigua amb una tripulació. Per la seva arquitectura, permet una visió directa del fons marí a gran profunditat mai vista fins ara. Des de dijous és al Port Fòrum de Barcelona i no ha sortit de gaire més lluny: el submarí està fet a Catalunya i l'han muntat a la planta de l'empresa Triton Submarines, a Sant Cugat del Vallès . La bombolla que sobresurt n'és l'atractiu i el fet diferencial: quan és sota l'aigua, amb aquesta esfera transparent "és com si estiguessis nedant al fons del mar" perquè la visió és de gairebé 360 graus. Ho descriu així la coordinadora científica de REV Ocean, Eva Ramírez, que serà qui utilitzarà l'aparell.

Triton ha fabricat el submarí per a REV Ocean, que és una empresa sense ànim de lucre que dedicarà l'Aurelia a la recerca del canvi climàtic, la pesca del fons marí i la contaminació dels plàstics. Gràcies a l'aparell es podran submergir en zones "on no s'ha arribat mai", segons Ramírez, que diu que podrà donar la volta a tot el món menys als pols, pel gel. Tot i que construir el submarí ha tingut un cost de set milions d'euros, Ramírez assegura que els investigadors podran fer-lo servir gratuïtament. REV Ocean treballa per definir un pla per als anys vinents en una convocatòria que serà mundial. El requisit serà que la recerca científica estigui centrada en un dels tres àmbits que volen estudiar i que sigui una oportunitat per als investigadors més joves.

El submarí Aurelia dijous al Port Fòrum de Barcelona.
Els últims dies l’aparell s’ha posat a l’aigua.
Moment de la descàrrega del submarí dijous al Port Fòrum.

Tanmateix, les expedicions de l'Aurelia encara trigaran. Primer de tot, el submarí s'ha d'estabilitzar a la pressió del mar –fins ara s'ha provat en una cambra simulada–. Els últims dies l'aparell s'ha posat a l'aigua del Port Fòrum i un dels següents destins podria ser les illes Balears. Es preveu que estigui totalment operatiu abans de l'estiu. Les expedicions també necessitaran un vaixell que transporti tant la tripulació com el submarí, que REV Ocean calcula que no tindrà fins d'aquí un parell d'anys.

Més vertigen que claustrofòbia

A diferència del submarinisme, l'Aurelia no haurà d'aturar-se a fer parades de descompressió. Per baixar a 2.300 metres trigarà dues hores, explica el director d'operacions de Triton a Barcelona, Héctor Salvador. El submarí, que fa uns quatre metres de llarg i uns quatre d'ample, pesa onze tones i té una autonomia de 12 hores d'immersió –l'equip d'emergència pot aguantar un rescat de quatre dies–. La peça clau és l'esfera feta de metacrilat: "Fa 40 centímetres de gruix", precisa Salvador, que diu que va ser la primera a encarregar-se i l'última a entregar-se. És el 20% del cost de construcció. "La sensació és d'immersió. Causa més vertigen que claustrofòbia", assegura. El material, com que és transparent, permet gravar des de dins el submarí.

A l'interior de l'Aurelia, on s'entra per la part superior de l'esfera, la tripulació pot respirar amb normalitat perquè la pressió atmosfèrica és la mateixa. L'aparell té un braç articulat per agafar mostres i al costat del pilot hi podrà haver dos investigadors. Ramírez considera que "dos parells d'ulls i dos cervells" sumen més per fer la recerca i compartir-la.

stats