Girona
Comarques Gironines 10/05/2022

La nau de Temps de Flors torna a navegar

La mar cobreix Girona en el muntatge a les escales de la catedral de l’artista Pia Crozet, com fa 50 milions d’anys, quan els nummulits van quedar atrapats al fons marí

Daniel Bonaventura
4 min
Pia Crozet, escultora i autora de la decoració de les escales de la catedral per Temps de Flors.

GironaLa catedral de Girona és un vaixell gegant capgirat, amb el costellam de la bodega posat per barret, una nau que flota sobre una mar vegetal feta d’hortènsies, campànules i plomalls que oscil·len com onades per l’escalinata monumental.

Aquesta és la imatge que l’artista Pia Crozet vol transmetre a les escales de la catedral en un muntatge estèticament poderós que provoca expressions d’admiració i que té totes les condicions per acabar essent el més visitat dels 119 projectes expositius d’aquesta edició de Temps de Flors 2022. Una edició que torna a navegar amb vent de popa, després de l’edició limitada del 2021 i la suspensió del 2020.

Pia Crozet fa retornar la mar a Girona, com fa cinquanta milions d’anys, quan les aigües d’un mar tropical profund que existia en aquesta àrea geogràfica van anar atrapant els macroforaminífers del període Eocè Mitjà, dits també nummulits, fet que va donar lloc al lent procés de fossilització originari de la pedra de Girona.

"Sempre m’ha fascinat que la pedra de Girona tingui aquest aspecte tan peculiar per haver incorporat o empresonat els nummulits en un procés de milions d’anys", diu aquesta artista nascuda a Roanne (estat francès), formada en diferents acadèmies franceses i que als anys setanta es va establir a Catalunya, on va participar activament en la recuperació del patrimoni gironí, juntament amb el seu marit, el malaguanyat Josep Tarrés, desaparegut ara fa poc més d’un any.

L'últim poema de Tarrés

Pia Crozet va concebre el seu muntatge floral l’any 2019, però no s’ha pogut realitzar fins ara per raó de la pandèmia. Aleshores, Josep Tarrés, inspirant-se en el muntatge de la seva esposa, va escriure "La nau navega". Tarrés no podrà veure l’obra floral de Crozet, però ella li ha dedicat en homenatge i fa difusió del que quedarà com l’últim poema del poeta: "Damunt del mar de flors / d’aquesta bella escala / navega la nau gòtica / més àmplia del món".

"He fet, durant 47 anys, un muntatge conjuntament amb en Tarrés a Temps de Flors, en l'última etapa als soterranis de Torre Gironella. El tinc molt present. Ell va ser un dels fundadors de Temps de Flors ara fa 67 anys. He estat més pels seus projectes que pels meus, i això també m’ha enriquit; ell també va estar pels meus", confessa l’artista, i avança que està treballant en una exposició d’homenatge a Tarrés que es farà al mes de setembre al Palau de Caramany de Girona.

Pia Crozet admet que per a ella ha sigut "tot un repte" concebre i realitzar "La nau navega", que cobreix una superfície de 400 m² de les escales de la catedral. La plaça de la Catedral és l’escenari més cobejat pels nombrosos equips que fan propostes a Temps de Flors, que saben que és l’indret més visible però també el més arriscat. L’escenari catedralici s’adjudica com a premi a una trajectòria.

Crozet ha comptat amb "l’abnegada i entusiasta" implicació d’un equip integrat per Rosa Vidal Bosch i Octavi Valeri, de l’empresa Huizen Interior Design Girona. "És increïble la quantitat de persones que fan falta per tirar endavant un projecte com aquest, amb la dificultat que s’ha de realitzar en uns pocs dies. Estic molt agraïda a tots, a les brigades municipals, ferrers, lampistes, jardiners... Per a ells va la meva admiració i estima, sense oblidar l’Associació de les Flors".

Un any de rècord

Aquesta 67a edició de Temps de Flors està oberta durant nou dies, del 7 al 15 de maig, de 10 del matí a 10 del vespre, i ofereix la possibilitat de passejar de nit per la mostra els dos dissabtes i el dimecres (fins a les 12 de la nit). Es poden veure 119 projectes expositius distribuïts en 12 barris de la ciutat.

L’assistència massiva de visitants al Barri Vell ha comportat la regulació d’aquest espai de manera que no hi pugui haver més de 10.000 persones simultàniament dins el recinte. Per tenir xifres precises de visitants caldrà esperar al balanç final, però fonts de l’organització consultades s’han mostrat optimistes i han apuntat que mai havien vist cues tan llargues per visitar un dels monuments més sol·licitats: els Banys Àrabs.

Els anys anteriors a la pandèmia, Girona Temps de Flors va registrar xifres de 250.000 visitants que, segons algunes fonts, i sempre en funció també del temps meteorològic, podrien ser superades en un any 2022 de rècord.

Menjar les flors

En aquesta 67a edició, des de l’Associació Amics de les Flors de Girona es ret homenatge a dues dones que han estat figures històriques de la mostra floral i que han mort en els dos últims anys: M. Assumpció Plana –més coneguda com a senyora Campistol– i Anita Claret. Tant una com l’altra formaven part del nucli històric organitzador, al costat de Maria Cubarsí.

Girona Temps de Flors es viu també com un activador econòmic d’una ciutat on la indústria turística continua guanyant pes. Diferents restaurants i cafeteries proposen una oferta gastronòmica amb la iniciativa #Gastroflors, amb menús especials i plats elaborats amb flors.

D’altra banda, 36 establiments participen en el Concurs d’Aparadorisme i Decoració Interior, que té l’objectiu d’implicar el comerç local. Durant els dies de l’exposició de les flors se celebra el festival de música Girona a Capella, que enguany arriba a la desena edició.

stats