Cultura 05/01/2016

El cinema que arribarà el 2016

Un empatx de superherois, una ‘seqüelitis’ aguda i el retorn de grans autors marquen l’atapeït panorama d’estrenes de l’any

Xavi Serra
4 min
El cinema que arribarà el 2016

BarcelonaEls cinèfils exhaustius ja poden tirar la tovallola. El 2016, estar al dia de tot el cinema que s’estrenarà no serà fàcil. Tindrem superherois a dojo, remakes per donar i per vendre i més seqüeles que mai. Hi haurà retorns de tots els tipus -dels que fan mandra, dels que il·lusionen i dels que fan por- i pel·lícules originals, que sembla que no però encara se’n fan.

La primera degustació no es farà esperar. La cartellera de principis d’any estarà dominada per les candidates a l’Oscar, començant pel nou western de Tarantino Los odiosos ocho (15 de gener) i el thriller periodístic Spotlight (29 de gener), sobre l’escàndol dels abusos de sacerdots destapat a principis de segle pel Boston Globe. El 5 de febrer arriben dos dels films més ben posicionats en la cursa dels Oscars: l’elegant i precís drama lesbià Carol, i El renacido, un survival amb DiCaprio abandonat enmig del Far West després de ser atacat per un ós. La llista d’oscaritzables la completen Brooklyn (26 de febrer) i La habitación (4 de març), dos melodrames d’origen irlandès i fort protagonisme femení.

Algunes de les pel·lícules amb firma sonora del 2016 encara no tenen data d’estrena. És el cas de Silencio, un vell projecte de Martin Scorsese que protagonitzen dos sacerdots jesuïtes (Liam Neeson i Andrew Garfield) al Japó del segle XVII. En algun moment de l’any veuran la llum Everybody wants some, el primer treball de Richard Linklater després de Boyhood, i la nova col·laboració entre Olivier Assayas i Kristen Stewart, Personal shopper, ambientada en el món de la moda parisenc. Altres consagrats que han d’entregar el seu nou film aviat -previsiblement abans del Festival de Canes- són Nicolas Winding Refn ( The neon demon ), Paul Verhoeven ( Elle, amb Isabelle Huppert), Emir Kusturica ( On the milky road, amb Monica Belucci), Park Chan Wook ( Agassi ; res a veure amb el tenista) i els germans Dardenne ( La fille inconnue ). Més pesos pesants: els Coen estrenen el 19 de febrer la sàtira ambientada en el Hollywood clàssic ¡Ave César!, i Clint Eastwood es reserva fins al 4 de novembre Sully, el biopic sobre el pilot que va fer aterrar d’emergència un avió al riu Hudson. I dos indies prometedors tornaran a la càrrega: el Damien Chazelle de Whiplash amb La la land, un musical sui generis amb Ryan Gosling i Emma Stone, i el Derek Cianfrance de Blue Valentine amb The light between oceans, protagonitzat per Michael Fassbender i Rachel Weisz.

Capes, malles i gresca

El 2016 també és l’any en què els superherois s’esbatussaran de valent. La primera baralla de galls serà la de Batman vs. Superman: El amanecer de la justícia (23 de març), que enfronta les dues icones de l’editorial DC en un intent urgent d’expandir el seu univers cinematogràfic a l’estil de Marvel. I parlant de Marvel, el 29 d’abril arriba Capitán América: Civil war, nova entrega del patriòtic soldat que l’enfrontarà amb Iron Man i arrossegarà al conflicte part d’Els Venjadors i el nou Spiderman. Però el superheroi més matiner serà Deadpool (19 de febrer), que promet abundants dosis d’humor negre i violència extrema. Potser amb això ja en tindríem prou, però Hollywood no opina el mateix: X-Men: Apocalipsis (27 de maig), Gambit (7 d’octubre), Escuadrón suicida (19 d’agost) i Doctor Strange (28 d’octubre) posaran a prova l’apetit del públic pels superherois. ¿Serà el 2016 l’any de la saturació superheroica?

La crisi d’idees originals de Hollywood també es tradueix en una notable allau de seqüeles, spin-offs i remakes. El 2016, Paul Greengrass i Matt Damon posaran en marxa altre cop la saga Bourne (29 de juliol), l’univers màgic de Harry Potter tornarà a la pantalla gran amb Animales fantásticos y dónde encontrarlos (18 de novembre) i la franquícia de Star Wars s’expandirà gràcies a la missió Rogue One (16 de desembre). Però això no és tot: Renée Zellweger tornarà a posar cara -ja veurem quina- a Bridget Jones amb Bridget Jones’ baby (16 de setembre), Roland Emmerich destruirà el món altre cop a Independence Day: Contraataque (1 de juliol) i l’Enterprise solcarà l’espai a Star Trek: Más allá (5 d’agost). Més originalitat apunten el Cazafantasmas (26 d’agost) en clau femenina i Creed (5 de febrer), rellançament de la saga Rocky amb nou protagonista (el fill d’Apollo Creed) i l’ínclit Stallone en un paper secundari que fa olor d’Oscar. I el premi al remake innecessari se’l disputen Antoine Fuqua amb Los siete magníficos (30 de setembre) i Timur Bekmambetov amb Ben-hur (2 de setembre).

Els fans de la comèdia tenen una cita marcada en fluorescent al calendari: el 12 de febrer és el dia que Ben Stiller tornarà a exhibir la mirada d’acer blau en l’esperat retorn de Zoolander. I Sacha Baron Cohen barrejarà el món dels hooligans anglesos i el cinema d’espies a Agente contrainteligente (26 de febrer). Pel que fa a l’animació, el Pixar del 2016 serà Buscant la Dory, seqüela de Buscant en Nemo, però la que més expectatives desperta és Mi amigo el gigante, dirigida per Spielberg a partir d’un conte de Roald Dahl. Haurà de competir amb el nou Disney Zootrópolis i Angry Birds, inspirat en el famós joc per a mòbils.

stats